söndag 19 december 2010

Bäst att söka flera jobb ...



Ja, ska man ha råd att hålla alla småfåglarna med mat, då vill det nog till.

Vid elvatiden idag fyllde jag fröautomaten till brädden.

Nu, fyra timmar senare, är den snart tömd.

Och domherrarna, som ofta håller till bland syrénerna på husets baksida, har dykt upp på allvar.



Koltrasthannarna kaxar sig hela tiden .., här och där ligger svart dun efter något slagsmål.

Om sigge och pElle tar några fåglar?

Nej, inte vad vi har sett.

Vi håller katterna inne dagtid .., just nu ligger sigge och sover i lilla gästrummet och pElle har väl knappt stigit upp.

6 kommentarer:

Mian sa...

Vi vet hur det är. Jan köper 20 kg-säckar med hela jordnötter + massor av hampfrön + talgbollar m.m.
Men mysigt är det att mata fåglarna!
Jag skulle vilja ha webb-kamera vid vår fågelmatning i skogen, vi får ju bara se de fåglar som är på plats när vi fyller på mat.

Elisabet. sa...

Mian: ja, så får det bli! Det går ju inte att hatta på med så små påsar ...-(

gunnar i vaplan sa...

Mina fåglar har nu mumsat i sig 80 kg solrosfrön fr o m mitten på oktober! Det blir dyrt med frön innan april månad är över och med den fågelmatarsäsongen.

Elisabet. sa...

gunnar: men var köper du ditt frö?

Eller fåglarnas.

gunnar i vaplan sa...

Elisabet: 20 kilossäckar á 198:-/säck på en handelsträdgård i östersund.
Så det blir ju några sköna slantar till pippisarna, men det är värt varenda öre...

mossfolk sa...

Nä, men fy så dyrt, vilken tur att vi bor mitt i stan och inte kan ha fågelbord sådär! För nänä, tro inte att det är något jag saknar... och jag har inte alls suttit läääänge idag fönstret och kikat på småfåglarna i Karlskogaland...