måndag 24 januari 2011

Ledig dag ...


"Men såå svårstucken var du inte den här gången, Elisabet ...".


Så ljufvligt!

Och jag tar bilen och kör till vårdcentralen i byn intill, ty där ska det tas prover och värst av allt: där ska jag kliva upp på vågen!

Provtagardamen, som i sitt tidigare liv måhända har arbetat som telefonförsäljare, säger mitt namn säkert femton gånger - om det räcker -.

"Elisabet, nu kan du slå dig ner här Elisabet .., Elisabet, det går bra det här ..., så fina glasögon du har Elisabet ...", säger hon och jag ler lite för mig själv och tänker att nästa gång jag är där i samma ärende, ska jag räkna antalet "Elisabet" - i smyg -.

Men rar och vänlig är hon.
(Mellanbarn, Oxe).

Att kliva upp på vågen är ett äventyr för sig.

"Har du luktsalt tillhands ...?" frågar jag inför denna sanningens minut, men se det har hon inte.
(Av någon outgrundlig anledning har jag - inför besöket - tagit av mig såväl skor och ytterkläder och har på mig de allra lättaste plaggen ...).

Illgröna digitalsiffror visar - ytterst obarmhärtigt - resultatet av ett alltför frikostigt giffelätande och jag kan konstatera att under en åttaårsperiod har jag lagt på mig sexton kilo, dvs, ungefär fem julskinkor, vilka nu finns utplacerade runt rumpa, höfter, lår, mage, armar och ben, ja, överallt!

Ojdå.

Sist av allt blir det en sväng till arbetsförmedlingen i Falkenberg och det mötet är avklarat på några minuter .., så jag tittar in i några presentbutiker och inhandlar nya bordstabletter (sååå fina!) och bäva månde nu pv, hans blårödrandiga dylika ska idag få segla hädan, just det.

Och nu ska jag ut och promenera.

7 kommentarer:

Babsan sa...

Ja ajälv väger jag 7 kg mer än invägningsvikten på Förlossningen höggravid i v 36 ,inte klokt!!!

Babsan sa...

Glömde skriva att jag börjat blogga igen men bara ytterst lite men så du vet

Elisabet. sa...

Babsan: sju kilo! Skulle det va nåt ..., det ,-))

Det strecket passerade jag nog 1974.

Bert sa...

Inte svårstucken, Elisabet. Och förhoppningsvis, Elisabet, inte snarstucken heller, Elisabet.

Eller vad säger du, Elisabet?

Jo - jag har också "råkat ut för" den där typen av sköterskor. Jag blir bara fulliskratt. (Skriver man ihop det, Elisabet!)

;-)

anna of sweden sa...

Aj! Och du har sinnesnärvaro nog att föreviga ögonblicket ..! DET hade inte jag haft.

Elisabet. sa...

Bert: hon är sååå vänlig, men nog sa hon minst femton Elisabet ,-))

anna: jag filmade också, men tänkte att det kanske bara var jag själv som fann det så intressant ..-)

Turtlan sa...

Den jämförelsen var intressant och passar så bra så även här! Ligger också på ungefär 5 st skinkor i ökning.

Vi kanske kan få rabatt. Köp 10 julskinkor och betala för 8 st eller något sådant?

Å vid min och din ålder så är det väl färdigkokt skinka som gäller?