onsdag 26 januari 2011

Spår av liv ...



Tittar in hos hemtidningen och hamnar på familjesidan.

Läser lite .., och faller pladask.

Ett barnbarn har här skrivit om sin mormor som inte längre finns.

Vilken underbar text .., vilken underbar mormor och vilket barnbarn!

Här ett litet axplock från minnestexten .., det handlar om Inga Asplund, som - i en ålder av 95 år - slutade sina dagar på Miklagård i Malå.

Så här skriver barnbarnet:

"Min älskade lilla mormor har somnat in. Ett långt liv är slut.

När jag ska berätta om henne är det första jag tänker på hennes humor; alltid glimten i ögonvrån och buset ständigt lurande!

Hon älskade att munhuggas och skoja.
Humorn var en egenskap hon bevarade ända in i det sista. Ett exempel är när hon på ålderns höst skulle åka bil med min man och han böjde sig fram för att hjälpa henne med bilbältet. Snabbt gav hon honom en stor puss mitt på munnen med förklaringen att jag är så gammal att det gäller att passa på när tillfälle ges Så likt henne!


Det andra jag tänker på är hennes stora sociala förmåga.
Hon älskade att ha mycket folk omkring sig och hon försatte aldrig en chans att bjuda in folk på fika och en pratstund. Till och med kommunens sop-gubbar visste att de måste göra paus och gå in och fika när de kom till Zinkvägen 3!


Min mormor var en människa full av livslust. En självständig, färgstark och känslosam kvinna! Hon var lättrörd, engagerad och generös. Hon älskade blommor och trivdes med att påta i sitt trädgårdsland och sedan få se resultatet av mödan. Katter hade alltid en speciell plats i henne hjärta.

Jag är så glad för att jag har fått ha just henne som min mormor! Hon är en del av mig eller kanske är det jag som är en del av henne. Det är jag stolt över."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kände den där mormodern och även hennes barn. Jag läste åxå och blev så berörd, det var så fint/ Lisen

Elisabet. sa...

Lisen: om du träffar barnbarnet som skrev .. hälsa från mig! Jag var varm i hjärtat i dagar ....!