tisdag 22 februari 2011

Eftermiddag ...


Flera stora träd fälldes i höstas och såna som var mindre också.
Det är dessa som nu tas om hand.
Och pv får ett ryck och sågar sönder gamla lastpallar och annan bråte.
Sen tittar han på sin sambo och nickar nöjt .., jo, det är hon som manar på honom.
Nog var det bra mycket enklare att leva som ungkarl och göra som man vill.
Tror jag att han tänker.

I ett par timmars tid ägnar sig pensionatsvärden åt att kapa sedan i höstas nedfällda träd, och därefter klyvs veden.

Det är handkraft som gäller.

Själv kånkar jag på ris och kvistar och slänger vedträn och sånt som går att elda bort mot vedtraven.

Det är underligt .., jag som räknas som en pratglad madame blir alltid tyst när jag arbetar och i lilla affären får jag förklara för arbetskamraten att .., "bara så du vet, jag är inte sur, men när jag har mycket att göra blir jag så koncentrerad ..." och så är det nu också .., pv står och sågar och sågar och har hörselkåpor för öronen och jag kånkar och kånkar och mellan varven sätter jag mig på altanen och bara pustar ut och känner efter hur det är i handen och knappt ett ord säger jag .., sitter där bara ., allt medan sigge nilsson och pElle håller sig i närheten.

Aldrig är pElle så glad och sprallig som när vi är ute tillsammans.

Hejåhå, då blir han som ung på nytt och svingar sig galant upp i plommonträdet eller skuttar iväg uppför slänten och sitter där sedan och håller koll, allt medan sigge går som en tiger på savannen.

Hela han är som en liten tiger.

Vid halvtretiden börjar det att snöa.

Lätta flingor är det.

Knappt att man ser dem.

2 kommentarer:

SoF sa...

Tack för att du tittade in! :)

Tror jag lider av färgbrist (i alla fall när det kommer till fotografering) efter denna långa vita och kalla vinter.

Soliga hälsningar!

Elisabet. sa...

SoF: fast här är det ju inte så vitt .., gräsmattan hos grannen (vad gödslar han med ...?) är grön och rabatterna ligger bara .., jag bara väntar på att få skymta några gröna blad ,-)