söndag 28 augusti 2011

Där och Då ...



Så där som för att ta vara på det sista av sommaren (kanske ett svepskäl ..., men det må vara), åker vi till närbelägna Steninge och äter söndagsmiddag.

Den alltid så generöse pensionatsvärden betalar och min plånbok får ligga orörd.

Min plånbok är för övrigt som en dagbok över viktiga händelser.

Den 19/9 2004 hade jag mer eller mindre tvingat helsingborgaren att för en gångs skull beställa lamm .., ja, vi var i Turkiet och jag berättade lyriskt om hur gott det var med lammkotletter.

Inte den gången.

"Ätit segt lamm men god sallad på liten strand", står det.

Så var det med den matupplevelsen för födelsedagsmannen.


På myntfacket finns mer att läsa.

"Den 26/8 2007.

Kokkari. Katter får fisk. +35 grader,"

Det var Emil och hans mormor som är jag, och så vännen Kent från Småland.

Vi var på Samos och jag minns precis var vi satt när Emil slängde små, små fiskbitar till katterna som sprang runt våra ben och jaaaamade.

Den 16/8- 2008 var Emma och jag i Grekland.

"Kefalonia med mormor. + 35 grader.

JÄTTEVARMT!"

Att mormor har dykt står också.

När Anna 2005 gifte sig finns där en notering om och intill står "30/12 - Thailand, Maria och co. välbehållna".

Det var tsunamin, ja.

Och längst uppe har en tonårig son skrivit att han är den bäste sonen.
Och den ende.



Ikväll i Steninge.

Kunder från affären som är ute och söndagsäter nickar till hälsning.

Vid ett av borden sitter en trubadur.

Och efter en stund kommer regnet farande från havet .., vi ser hur det kommer allt närmare och det haglar och någon säger att "jaha, nu kommer nog orkanen Irene!"


6 kommentarer:

mossfolk sa...

Ja, är det någon som kan tänkas ha en sådan plånbok så är det väl du :)
Kul idé att börja skriva på den, tycker jag!

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, jag ska minsann spara den ,-)

Mian sa...

Härlig personlig patina!

Elisabet. sa...

Mian: så kan man också kalla det ,-)

Det finns dom som anser att jag borde införskaffa en ny plånbok.

Bloggblad sa...

Den måste vara av superkvalitet! Mina går sönder i sömmarna efter bara nåt år - kanske för flitigt öppnad?

Medan du har nostalgat över den har jag nostalgat över gamla blogginlägg - blev så lycklig när jag kunde hitta gamla bilder intakta via sökfunktionen. Det är tydligen bara de senaste årens bilder som är borta.

Gonatt gonatt - från en som fått svamp och gäddor och som torkat nässlor på altanen i hängande knippen (efter tips från bloggaren pettas). Och gått en dryg timme med stavar. Och sovit middag. Vilken bra dag! Inte särskilt ont i lederna - vilket jag plågats en del av i sommar.

Elisabet. sa...

Bloggblad: jag köpte den i Turkiet och jag minns mycket väl hur det gick till. Helsingborgaren - som också har småländskt påbrå - skulle köpa ny plånbok till sig själv, men höll på och prutade i evigheter och jag blev så vansinnigt irriterad, för priset var lågt ändå, jämfört med hemma.

Så i ren protest köpte jag min, jag undrar om jag alls prutade nånting, - den kostade kanske 50 kronor - och har alltså varit med i sju år nu?