tisdag 4 oktober 2011

Bra reklam .....

.. det är nånting som jag gillar skarpt.

Sen är ju frågan vad som är "bra reklam", för allt är ju så oerhört subjektivt.

Ni vet .., såna här tävlingar som Marabou brukar ha, där man ombeds skriva en häftig slogan och så utses en vinnare som får åka till Maldiverna på holiday .., det känner ni ju till?

Har ni tänkt på att man ytterst sällan får se hur vinnarens slogan såg ut och får man någon gång göra det, så tänker man .., "jaha .., men det var väl inte så märkvärdigt?"

Nu är ju tanken säkerligen den - från företagets sida - att tusentals människor/kunder ska sitta hemma vid bordet och filura på en härlig reklamtext där man väver in hur fantastiskt bra den här varan är och därmed är ju saken biff.

Varunamnet har trummats in .., det är kunden själv som talar om hur bra varan är och gissa två gånger om det kommer att fastna någonstans bland hjärnvindlingarna!

I lilla affären där jag arbetar, finns förstås inte utrymme för såna annonskampanjer, men jag tycker ändå att det görs bra reklam för butiken.

Till exempel kom två byggjobbare igår in och handlade fikabröd, men så var frågan .., fanns det inget café i närheten, så där så dom kunde få sig en kopp kaffe?

"Nja, närmaste café ligger i Harplinge, så där fem kilometer härifrån ...", sa chefen.

Ja, det var ju inte så bra.

"Men jag kan hämta två koppar kaffe åt er, slå er ner vid tipshörnan, vi har ändå kaffe på gång ..", fortsatte chefen och bjöd dom två arbetarna på kaffe.

Det var inte första gången heller.

Sånt tycker jag om och det blir förstås också reklam, men på ett annat vis.

Men en reklamansvarig som verkligen borde få löneförhöjning, det är mannen eller kvinnan eller både och .., som har kommit på den fullkomligt geniala idén med körtävling (inte rally, Ulrika ...) inför Coop Forums jubileum.

Först övar mängder med körsångare på texten (i det gula huset övade pv ...) och så visades detta upp .., och så lyssnar släkt och vänner och kompisar på Facebook och nu skriver jag om det .., och hela tiden trummas budskapet in!

G e n i a l i s k t!

Här finns flera smakprov och fast jag är ombedd att rösa på pv:s kör Västanvind, så är jag nog benägen att tycka att den här är bland de bästa! (Det är själva överraskningsmomentet som jag tycker om).

Pv som handelsanställd hittar ni som kör nr 11 och LindaLottas kör som nr 5.

Så trevligt med nya kollegor!

2 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Ja, herregud vilken bra idé. Och tänk vilket engagemang som det skapar hos all personal att genomföra!

Men det blir svårt att välja ut vad som är bästa inslaget.

Elisabet. sa...

Sven: men det är inte personalen som sjunger, det är fristående köer, men det kanske du förstod ,-)
Personalen är säkert redan företags-frälst ,-)