söndag 2 oktober 2011

Dagens fönster ...


"Hej Elisabet!

Har ni också sommar idag?

Första oktober och det är som en sommardag här i Jämtland.
Vi har tagit en promenad på Andersön, en ö som ligger några mil sydväst om Östersund.
Det är ett naturreservat, inga bofasta men några sommarhus finns det där.

Jag stannade till vid ett av dem, ett gammalt timmerhus precis vid vattnet.
Tänkte mig hur det skulle vara att vakna upp där en sommarmorgon, ta sitt kaffe och sätta sig vid sjön och se ut över fjällen.

När jag gick runt knuten på huset såg jag att i ett av fönstren var inte fönsterluckan ditsatt.
Och se där, ett litet kök. En Gevaliaburk i plåt, där färgerna hade bleknat av solen. En termos. Nog hade det kokats kaffe där allt.

Köket var pyttelitet, en bänk med en kokplatta på, var det hela.
Jag, som inte hade tagit med någon matsäck och var så kaffesugen, kände kaffedoften ända ut där jag stod.
En hägring mitt i det Jämtländska landskapet.

Sedan blev det hemfärd, för där fanns det kaffe.

Varma kramar Eva."

//Se det var väl ett härligt litet brev till fönstret? hälsar Elisabet.

1 kommentar:

SoF sa...

Mysigt fönster med tillhörande vackra spegling, och så en text som gör att jag också förflyttas dit till ön...och likaledes blir kaffesugen. :)

Fint!

Varma och mycket dimmiga morgonhälsningar!