torsdag 17 november 2011

Samma sak varje morgon .., del.1


Det är nya avtryck i sanden var morgon, ja, nästan som att man får post.
Där finns namn som Olle, Hanna, Tuva och Leo.
Hon som rastar hundar .., skriver också en hälsning.


Att harrys pappa är labrador och ska ha lämnat labbe-gener efter sig, det är nästan obegripligt att förstå! harry är smidig som en gasell och springer på ett h e l t annat sätt än kompisen Elvis.

Harry skuttar, nej, han f l y g e r över tuvorna!

Men Elvis är starkare och som en bulldozer .., ibland vräker han omkull den där lille sprätten, liksom för att visa vem som bestämmer.


Elvis är inte bara en Rasren Hund, han bor i stan, i lägenhet.
Han är alltså stadsbo.

Och mellan varven tar han igen sig, han, den äldste.

Nu är det bara några dagar kvar tills matte och husse återvänder hem till landet Halland.
Åååå, så tomt det då ska bli för harry!

Ingen att leka med nere på stranden .., ingen att bråka med inne i vardagsrummet .., ingen att kämpa med om det där lösa skinnet som Elvis hade med sig.


I en timmes tid blir vi ute .., och det slår mig att mest hela tiden går jag omkring och ler för mig själv .., ja, det är en sådan ofattbar glädje att ha djur omkring sig!

Må så vara att ekparketten numera täcks av hundhår .., och att någon stal det som var kvar av osten i morse .., det spelar ingen roll.


På hemväg passerar vi husen som ligger närmast havet; det är bara ängen mellan.
Många har stengärdsgårdar och man ser att det översta lagret är fixat under senare tid, för grunden är lagd på tegelstensvis, medan det längst uppe ., mest är ditlagt som på hög.

Tomterna är jättestora, med husen mot slänten till och så fri sikt mot havet.

Varifrån vinden oftast kommer är inte svårt att se heller.

Till vänster om dom här husen, finns året-runt-boende grannar och somliga möter jag nu och då i affären.

8 kommentarer:

Anonym sa...

VAAAA.
Är osten borta?????
PV

Elisabet. sa...

pv: ja, min, inte din ...

Cecilia N sa...

Det är minsann inte bara på stranden det skrivs meddelanden, hihi.

Är Harrys pappa en stabbig labbe då, eller är han en smäcker jaktlabbe? (Med tanke på att du hade jaktraser från andra sidan också tänker jag att det är i de kretsarna familjen bildats.)

Rexxie sa...

Delar ni inte osten? Vad är det här för konstigt förhållande?

:-)

Elisabet. sa...

Cecilia N: som jag förstod det var han en vanlig, stadig labbe och STOR också!

Rexxie: lätt som en plätt: pv vill ha Cheddarost från närbelägna Kvibille, jag vill ha starkare ost .., gärna brännvinsost eller nåt sånt.

Rexxie sa...

Usch och fy för stark ost! Billinge är precis lagom!

Anonym sa...

Ny ost från affären behövs.
skriv lista.
Ska bli spännande att höra hur Harry upplever ensamheten?
hur mysigt hade ni med smörgåstårtan????
Härligt tänker jag.
Eva i Tyresö

Elisabet. sa...

Rexxie: egentligen tycker jag om all sorts ost. Stark ost till hårt bröd (utan smör) och Herrgårdsost till limpa, men då måste den vara lagrad.

Eva: smörgåstårtan blev övermåttan ljuvlig!!!!