fredag 23 december 2011

Dan före dan ...


... åker vi till Malmö för att träffa ättapjötten, han som nu är en vuxen man.

(Först ett besök på Ikea i Helsingborg.
Jag kommer in i varuhuset 10.04 och är ute igen innan klockan är 10.30 och har då handlat för 995 kronor.
Nya gardiner sitter nu i sängkammaren.)

Mitt i Malmö bor han och bara detta att gå från parkeringen till lägenheten blir till ett äventyr för harry.

Ååå, där är hur många bilar som helst och vi möter andra hundar och där är en man som inte är nykter och som vill gulla med harry (som glatt viftar på svansen .., "å, nya bekantskaper!") och där är tusen nya dofter!

Anders lägenhet har utsikt över Caroli kyrka ("det enda som är bra med lägenheten, det är någorlunda utsikt ...", säger sonen) och harry sitter förundrad och tittar på världen där utanför.


Sen blir han så trött, så trött .., å, bäst att vila en stund!


På väg hem igen, ja, då svänger vi förbi Bettankax som får sitt tröst-uppmuntringspris avlämnat vid dörren.

Lika fin som alltid är hon!
Lika rar och go!


Och har man diskbråck och känner sig eländig, då får man minsann gå omkring i tofflor och kallingar och jag tänker att ..., ja, men vilken tur att där finns en röd linje att hålla sig till, om man får mycket av den goda glöggen!

En sån matta ska vi nog skaffa oss.

Att träffa bettankax - om än bara för några minuter - gör hjärtat glatt!

Sen åker vi hemöver och harry sover hela tiden och jag blir totalt dödens färdig och ramlar ihop i en hög och nästan skakar och daarrrrrar och måste lägga mig på sängen Hemnes, fast vi har gäster, och en timme senare eller kanske mera, vaknar jag till liv igen ("så är det med Elisabet, jag vet ingen som reagerar så våldsamt och som det går över så snabbt för!" säger pv till gästerna) och vi sitter i soffan och tittar på På Spåret och Downtown Abbey och ljusen brinner och några julklappar delas ut och i morgon är det jobb till två och snart är julen förbi.

4 kommentarer:

bettankax sa...

Å Elisabet, Du gör verkligen mitt hjärta glatt!:) Det gick nog inte att ta miste på hur himla glad jag blev över ditt besök. Härligt med utbyte av julpusskramkalas i hallen:)
Montalbano är på plats;)
KRAMAR till dig och PV

Helen sa...

En riktigt god jul till er alla i det gula huset på kullen!
Kram!

ab sa...

God Jul Elisabet - och tack för din härliga blogg! :)

Och hälsa pv så gott.

Elisabet. sa...

bettankax: det är, men det vet du ju, helt ömsesidigt!

Helen och annika: tack snälla, rara och jag hoppas att ni får ha en riktigt skön julafton!
Ja, vi drar väl till med hela julhelgen ,-)