Enkla knep för att göra en kassörska glad ...- Om ni är två som handlar och har fyllt kundvagnen med varor, stå då helst inte båda två och plocka upp ur vagnen, allt medan kassabandet och kassadisken översvämmas av era varor! Bättre är att en packar upp och den andre packar i.
- Glöm inte att lägga "pinnen" efter era varor, och om ni har glömt just detta och nästa kunds varor kommer glidande längs bandet ner till er som står och packar .,. säg då inte till kassörskan: "men det där är ju inte mina varor, nu har du gjort fel!"
- Om ni ska köpa en ask cigaretter och kön är lååång, gå då inte förbi hela kön och säg "hörru, kan jag få ..., jag ska bara ha ...!" Fråga framför allt inte kassörskan om det är okej; fråga alla kunder som har köat en bra stund.
- Ska ni dra ett kundkort, ha det gärna någorlunda tillgängligt. Jag minns en kund i Ystad som varje gång hon handlade letade i säkert fem minuters tid efter rätt kort .., det var nästan som om hon skulle sortera en kortlek var gång hon letade Icakortet.
- Se där några enkla knep som förgyller tillvaron för oss handelsanställda! Och så hoppas jag att vi är lika trevliga mot er ..., det är ju trots allt ni som betalar våra löner!
14 kommentarer:
Så bra. Jag är en förgyllare. Vänder så klart också streckkoderna rätt. ;)
anna of sweden: så bra; jag hade inte förväntat mig nåt annat ,-)
Jo men visst, så enkelt, så självklart - eller kanske inte .... ??
Och jag som ofta handlar med människor med olika handikapp tänker ofta att så farligt kan det väl ändå inte vara att saker tar lite extra tid? Just kort är ofta svårt att hitta, och många vet inte hur man räknar mynt, särskilt svårt i stressad situation, och vill leta fram den största sedeln för att vara på den säkra sidan så att det inte blir pinsamt och de har givit för lite. Eller betala med just kort, som man har på ett säkert ställe så man inte blir rånad. Det är inte alltid det syns utanpå att man har ett handikapp.
Men är jag själv är jag så effektiv jag kan, ibland använder jag till och med självbetjäningsautomaterna även om jag tycker att det är ett underligt inslag i handeln.
Steel City Anna: gamla människor (och handikappade och reumatiker osv) får ta HUR lång tid på sig som helst, det gör mig ingenting alls! Tvärtom!
Men det finns - ofta kvinnor - i min ålder och yngre som ALDRIG hittar sitt kort och varje gång tar upp tio olika kort och börjar bläddra ,-)
Det tycker jag är himla orationellt.
Självklara saker. Kanske inte för alla, uppenbarligen. Trist!
Och lika viktigt: att som kund inte stå och sucka och himla med ögonen och bli grinig om den framför tar lite tid på sig. För, vad tjänar det till egentligen? Jag förstår verkligen inte människor som hetsar upp sig. (Samma gäller de människor som gapar och skriker åt konduktörer och andra stackare ombord på tågen, vid förseningar. Det kan ju inte dom hjälpa!)
Själv julhandlade jag all mat kl 8.30 på torsdagsmorgonen. Överfull kundvagn (2 000 kr) och då var jag mycket glad över att maken var med och kunde packa ner lika fort som jag packade upp. Lugnt i affären, lugna kunder och lugn kassörska...men när vi drog ut genom dörren började redan anstormningen och jag var mycket glad över att vi valt den arla tiden.
Ulrika: det ser man ofta, att om en gammal tant eller farbror har problem med att knappa in koden, så kan den som står bakom börja knorra och då blir det ju bara värre!
Och jag håller VERKLIGEN med när det gäller det sista du skriver; öht människor som får ta emot uppläxningar för saker dom är helt oskyldiga till!
Rogarden: det är mycket nu .., en kund i affären hade kört till en av dom större butikerna i stan, men vände när han såg att parkeringen var nästan överfylld!
Tror minsann att jag är en idealisk kund jag ;)
Jag försöker verkligen och den raraste kassörskan i min konsum Bollmora har jag berömt i brev till chefen.
Det finns ibland 8 kassor där, men jag försöker passa in mig i Lenas kassa för hon är så rar mot ALLA.
I Haverdal är det ju inte så stort och mera personligt och då känns det ännu naturligare att hjälpa till om det går.
Bra tips.Tack! Julkram från eva i Tyresö
Självklart! Och lägg streckkoden rätt. En kassör plockar tusentals liter mjölk och potatispåsar varje dag och sånt sliter på axlar och handleder.
Handlade på Clas Ohlssons en gång och la alla grejer med streckkoden mot kassörskan. När jag skulle betala tackade hon och det tog mig några iskalla sekunder innan jag fattade VAD hon tackade för.
Trodde faktiskt att det hade gått hem hos kunderna, men så är det tydligen inte.
:)
Jag lovar att bättra mig en smula... det där med att lägga streckkoderna åt rätt håll slarvar jag med... f'låt...
Till alla på slutet: ni borde få medaljer för att ni är såna bra kunder!
Skicka en kommentar