måndag 2 januari 2012

Åtta sex ....

Det var telefonnumret till sjukstugans mottagning i Malå, ja, då på 60-talet.

Mamma älskade att vara där ute, bland sänkarör och eterflaskor, suturtrådar och böjda nålar.

"Kom här Eliza så får du följa mig till mottagningen!" sa hon ibland när jag var på besök, oftast på söndagar när ingen annan var där .., när väntrummet låg tomt och öde.

Hade jag tur .., fick jag ta blodprov på mammas utsträckta finger och det hände att hon visade mig det vita skåpet med allehanda operationsinstrument och ibland fick jag följa henne och ta fram röntgenbilder.

Mottagningen var som himmelriket.

Det finns förstås andra mottagningar i vårt land och på en av dem arbetar en bloggmadame, tillika läkare, från norr.

Jag har sagt det förut och säger det igen: jag ä l s k a r hennes reflekterande inlägg.

Här tittar hon bakåt.

Inga kommentarer: