söndag 29 april 2012

Det som gjorde oss glada ...

 Det här gjorde Monet glad ....

Bästa stunden den här veckan var igår när vi tillbringade eftermiddagen med att lyssna på svensk barbershop, anordnad av svensk god vän. Han hade tagit ner sina goda vänner som  han sjungit tillsammans med i 25 år och ordnat så att ett fyrtiotal skandinaver, några fransmän och engelsmän fick lyssna när de sjöng i ett vackert kapell högt uppe på höjden i hans by.


Det var så välordnat och fint. Jag var utsedd att videofilma och satt längst fram, Dessi satt bredvid i hussens knä alldeles tyst och storögd och under en timme lyssnade vi till fyra herrar i sina bästa år som sjöng den ljuvligaste barbershop jag hört. I de här medeltidskapellen är akustiken alldeles otroligt och det lät nästan som gregoriansk sång då och då. Det blev stående ovationer och omtag. 
Efteråt bjöds vi på en 13-.rätters (små) buffé på byns torg under parasoller mot solen och gemytligt och roligt prat svenskar emellan. Vi åkte sen hem i det vackra försommarlandskapet och kände att detta med musik ändå ger så mycket glädje! Bilden är tagen uppifrån kapellet och visar den vackra utsikten ner mot byn.


Förlåt den långa texten, men somliga har ju, som vi vet, svårt att fatta sig kort:-)


Monica - Annas mamma - berättar ....

 
Hej Elisabet!

När himlen fick gardiner i våra balkongfönster:-) det var glädje denna första sköna kväll i april månad och balkansippans vackra blå färg orsakar små glädjeskutt också:-)

Här syns gardinerna tydligt ...
Trevlig helg Elisabet och Tomas önskas från Monica"
 
Och pv:s glädje ....

Trött efter arbetsveckans slut och snart är det maj månad och alla samtal med föräldrarna och betygssättning och annat elände, slår sig pv ner på altanen och jag frågar vad han tycker har glatt honom mest under veckan gång? 

Han tänker en stund.

"Ja, det som nog har glatt mig mest, det var en elev som idag gjorde ett prov i matte C och den tösen, som för övrigt är så himla rar och fin, ja, som en solstråle, hon satt ensam i en sal och kämpade och var gång jag kom in suckade hon och sa att det nog inte skulle gå vägen och jag försökte få henne att fullfölja och påminde om formelbladet och den grafritande räknaren ..., och när hon var klar, ja, då kunde jag konstatera att hon hade klarat minst godkänt! 
Sååå glad hon blev! 
Och jag med!, säger pv.


I Sheffield bor Anna och så här berättar hon ...

En grå vecka med ösregn speciellt ösigt just vid busshållsplatsväntning i mörker och när man ska flytta möbler.
En gång lyste det upp, det var glädjen.
Och att mitt blodtryck var förvånansvärt lågt när det testades i måndags hos sjuksystern som jag förmodligen inte träffar mer nu när jag ska flytta och byta vårdcentral (eller husdoktor, GP som det heter här), samtidigt som jourtelefonen ringde och jag blev vansinnigt irriterad, för det var om en idiotisk sak.
Jag kan ha blivit immun mot idioti, rent kroppsligt, vilket i så fall vore bra hälsomässigt och en liten, liten glädje.
Hälsningar Anna.

Och så är det dr Böhlanders tur .., dvs, Äldsta Dottern ...

Det här gjorde henne glad - för att inte säga lycklig - den nya tatueringen på vänster skuldra!
Tittar man noga kan man se en älva och så namnen på barnen - Emma och Emil -.

"Jaha, då blir nästa text ååå, jag älskar min mamma!" säger jag och ler för mig själv.

Nej, minsann.

"Men kanske nånting med mormor ...", svarar den tatuerade madamen.


Eva på Frösön säger så här ....

De bästa stunderna under veckan var inga "stora" saker, det lilla kan vara minst lika givande för själen.

1. Förra söndagens plötsliga vårvärme. Vi satt ute vid skogsbrynet och hörde tranorna skrika ute på åkern.

2. Osndagens lilla shoppingtur med gamla mor och vår yngsta. Vi handlade mat, vårblommor och en liten flaska vin till mamma. Därefter åkte vi till mamma och åt lunch. Hon var på ett strålande humör och berättade om hur det var när hon och pappa träffades för 62 år sedan. Det började med att de kastade snöbollar på varandra :)
 
3. De två dagarna med Leora. Vi tog fina promenader nere vid sjön och tittade på alla vårfåglar som satt på den tunna ishinnan vid båthamnen.

Ungefär så. Och i morgon kanske det blir ännu några guldkorn, då ska vi städa ut vintern i stugan. Sköna maj välkommen!

Hälsningar Eva.

Elisabet säger ....

Jo, nu ska jag berätta vad som gjorde mig lite extra glad!
Jag hade i fredags hämtat pv i stan och fixat betaldosan på Sparbanken och på hemväg snippar vi in i en av de större butikerna och där - mitt i alltihopa och totalt oväntat - hör jag någon ropa "Hej Bettan!"

Det visar sig vara Polarbröd-killen som kommer till vår lilla affär ett par gånger per vecka och nu står han och fyller in nytt bröd även här och så säger han ..."du, jag vet ju hur mycket du tyckte om det här Kebne-tunnbrödet, nu har jag lämnat två paket till dig på Hemköp, men du var ju ledig idag sa dom .., ja, dom ligger på köksbordet i personalrummet, varsågod och njut!

Vilken  o m t a n k e!
Så otroligt vänligt!!! 
Det gjorde mig glad.

Att tulpanerna nu kommit upp och är så vackra .., å, det skänkte förstås också glädje!

För att inte tala om humlen som växer så det knakar.
Det gör mig glad .. men det finns en som inte håller med ....

Härs och Tvärs tänker efter ....

 Helt oslagbart att äta middag på tu man hand med sonen, som bor trettio mil härifrån.  Han flyttade för att gå gymnasiet för snart tre år sedan, och den värkande längtan som finns i hjärtat hos mig känner nog alla föräldrar till.  Att helt plötsligt inte dela vardagen med sin 16-åring var en tuff omställning för mig.  Det har gått väldigt fint för honom att bo själv, så klart.  
Jag har också klarat mig.

E/ härs och tvärs

Och så berättar Gunnar i Jämtland ....

Det är så mycket roligt som händer under en vecka att det är svårt att välja.
En absolut höjdpunkt var i dag (lördag 28 april). Jag åkte tidigt på
morgonen ner mot Sundsvall för att hämta en tupp och två hönor. Rasen
är en lantras som heter "gotlandshöns" och som är listad som
"utrotningshotade fjäderfäraser"

 I rena förskräckelsen av bilresan så låg det ett ägg där i fraktlådan
när jag kom hem.
Hönsen var lycka för mig men en förskräcklig upplevelse för katten Vira ;-)

Kolla gärna in hönskameralänken.
 /gunnar/

Eva från Tyresö, men på besök i landet Halland, säger ...

Flera gånger under vår vecka här i Haverdal har jag fyllts av glädje över att vi är två.
Här i sommarstugan vid havet känns det så tydligt hur viktigt det är.
Inga barnbarn i närheten eller annat som distraherar.
Varje morgon går vi några km på stranden utmed havet.
Det krasar av snäckor under fötterna och porlar av bränningar alldeles bredvid.
Vi är nu pensionärer och har haft 47 år ihop.
Det gäller att ta vara på att vi är två tänker jag.
Kram Eva

Eva på Frösön kommer på en sak till ...

Får jag komplettera det bästa under veckan?

Igår städade vi in våren eller ut vintern i vår lilla stuga. Det tog hela dagen och jag blev helt slut i kroppen. Men vilken härlig känsla! Det doftade såpa och i kaminen sprakade en värmande brasa. Bilden är från mitt lilla krypin, min egen reflektionshörna.

Malin Tolstav i Ystad säger ...
Lilla Leia med sin pappa Emil.
emilgron heter han på Rumble.
"Ja, men det bästa i veckan, det var när mitt barnbarn Leia för första gången sa mormor till mig! 
Å, det var roligt!"säger Malin.

Så här var det: Malin, hon var min arbetskamrat när jag arbetade i den lilla kvartersbutiken i Ystad och hon kom dit när jag hade varit där i flera år och lite betänksam blev man kanske, för den här madamen - som då var en ung tvåbarnsmor som gärna festade och härjade lite och inte hade arbetat i butik heller - skulle hon verkligen klara av detta?

Om ni bara visste hur duktig hon var!
Hon var noggrann, flink, rolig, snäll, omtänksam, skärpt (hon förstår bara inte själv hur skärpt hon är!) och hennes liv är som en roman .., adopterad från England och i vuxen ålder hittar hon - efter en tids letande - sin brittiska mamma och sina halvsyskon och hon får veta att pappa är från Iran (det förklarar Malins vackra, mörka ögon!) och det blir ju som ett helt nytt kapitel i hennes liv.
Svärsonen, det är han som syns på bilden, har jag mött i ordleken Rumble på nya telefonen - för den som inte vet det, är Rumble en ordlek där det gäller att komma på flest ord efter ett visst antal givna bokstäver -.
Denne unge man - Emil - är mästerlig på Rumble! 
Tjugoett år och arbetslös, men måtte ha ett ordförråd utöver det vanliga och jag är så otroligt imponerad av hans kunskaper!

Stort t a c k  till alla som berättade och gjord mig sååå glad!

5 kommentarer:

Evas blogg sa...

Tack själv! Så roligt att läsa vad alla gjort under veckan.

Steel City Anna sa...

Vilken blandning :)

mossfolk sa...

Jag älskar de här inläggen där alla får berätta vad som gjort dem mest glada i veckan!

annannan sa...

Får man vara med fortfarande eller är det för sent?


För P hände det bästa alldeles precis för en minut sedan när FC Porto säkrade segern i fotbollsligan.

För mig är det nog att katten M inte var sjuk på riktigt som vi var oroliga för i onsdags kväll när hon strök längs väggarna och kräktes. Men det gick över på ett par timmar.

Det har varit många bra saker den här veckan, men om M inte varit frisk hade ingen av dem varit riktigt bra!

Anonym sa...

När jag läser om PV's glädjeämne blir jag tårögd. Jag minnas nämligen själv hur det var... Matte har ALDRIG varit min kompis och jag har gråtit mig igenom lektioner då jag inte förstått. Jag har haft lärare som inte har kunnat förklara så jag förstått och det har lett till att matte B inte koms igenom med godkänt betyg- inte ens i vuxen ålder.
Hälsningar/ Alexandra P