lördag 5 maj 2012

Trädgårdsdags ....

När jag kom flyttande till det gula huset i landet Halland, var rabatten fylld med orangefärgade vallmo och där var trädgårdslysing i miljoner och där var också massor med kärleksört.

Liiite annorlunda är det nu. 
Jag säger inte att det är ett dugg bättre, men det är mer som en kompromiss.

Nu finns här lavendel, kattmynta (till pElles outsägliga glädje), här finns nävor, prästkragar och förgätmigej och gullvivor och pv älskar höga, röda tulpaner och jag faller pladask för kortväxta gula såna och nu finns här alltså små grupper av kortväxta gula tulpaner.
Kan man tänka sig!

Trädgårdslysingen - som brer ut sig nåt hemskt - har jag försökt få stopp på. 
Jag tror  i n t e   att det lyckas.

Och när jag ser bilden, tänker jag att det här speglar nog min personlighet.
Så värst mycket strategi över det hela är det inte .., blommor flyttar lite hit och dit .., nya tillkommer och det är långt ifrån alltid att jag har tänkt ut var den ska placeras .., jaha ja .., här var det ont om plats, ja, då får du väl hamna här så länge.
Tänker jag.

Men det ska nog bli bra och jag har släppt eller kastat all prestige överbord.
Det får bli lite som det blir.
Kaprifol ( här under, påminner om somrar på Tjörn i Bohuslän ...) tillhör mina favoriter, men växer dåligt just hos oss. 
Snart ger jag upp.

Små pluttiga tulpaner .., å, så jag tycker om dem! 

Trädgårdsnäva är det här, ja, om jag inte har fel ..., och häromdagen köpte jag just såna plantor!
Det hade jag  i n t e  behövt göra .., här finns ju mängder! 
Och just så är det .., jag glömmer bort vad som finns!

Året var 1978 och vi  (mina barns pappa, jag själv och de två döttrarna) flyttade från Kungsängen till Malå och tog över mitt föräldrahem.

I rabatten fanns då gullvivor, aurikler .., och andra blommor vars namn jag glömt och jag tyckte att det var så fånigt .., bort med det bara .., och in med spireabuskar i stället - det skulle bli så lummigt och fint -! 

Nu har jag alldeles själv planterat just Gullvivor .., och jag blir lika glad var gång jag ser dem och jag tänker på mamma och blir varm i hjärtat.

Intill dem står två plantor med Förgätmigej.

Och när vi fjorton år senare flyttade till Skåne och köpte ett lite bättre begagnat (men ack, så charmigt!) hus, då planterade jag bums massor med humle för att dölja en skamfilad tvättstugevägg.

Om jag säger som så .., så är humle inte direkt pv:s stora passion här i livet .., men det är min.
Och nu växer humlen så det knakar!! 
I början av veckan var stänglarna ungefär 1 dm höga .., nu slingrar dom sig uppför väggen och når spaljén som inte syns på bilden! 

Humle är för mig Mormor i Dikanäs.

Det här med bloggandet är ju fantastiskt. 
Hos Gunnars son, ja, på hans blogg, ser jag en jordgubbspyramid som dom själva gjort..., och det verkade ju så himla finurligt och i ett huj hade pv byggt just en sån!

Ytterligare en låda på pyramiden har tillkommit på toppen .., fyra lager är det och plantorna är på plats!
Som ni ser inspekterar Harry det hela, ja, så det går rätt till.

9 kommentarer:

Mian sa...

Nu har ni gått om oss rejält vad det gäller grönska. Vår humle är bara i sparris-stadiet...

Evas blogg sa...

Vår humle ligger inbäddad i snö :/

Monica sa...

Jordgubbspyramiden är väldigt fiffig och så lätt att komma ihåg, tror jag börjar snickra ihop något sådant snart på landet:-), funderar redan på en i mindre skala till balkongen.

Vonkis sa...

Låter som en rabatt i min smak det där. Ska förresten ta och tipsa den ömma modern om jordgubbspyramiden.

Eva i Tyresö sa...

Så olika vi människor är och så olika minnen vi har i bagaget.
Mycket smart jordbubbspyramid!
Inte ett ord om knät. När ska du till Halmstad Röntgen?

Elisabet. sa...

Mian: nej, det är möjligen bara humlen som passerat er ..., ännu är björkarna inte helt utslagna, bara musöron ,-)

Eva: idag också?

Monica och Vonkis: ska bli oerhört spännande att se hur (eller om) det växer i pyramiden! Härligt vore det ju att få skörda massor med jordgubbar ,-)

Eva: knäet .., ja, jag skriver så ofta om det, så jag tänkte bespara er mera elände. Det är stort och svullet och inflammerat och remiss är skickad till röntgen så får vi väl se när jag blir kallad. Det är knepigt .. jag orkar knappt gå ner till havet, då gör det så ont, så ont i benet, men det löser sig säkert.

Anonym sa...

några frågor till pv: Vad är det för dimension på träet? (vet inte om det kallas plank eller bräder!)
Är de impregnerade på nåt sätt? Jag behöver förnya kanten på min sandbädd där jag mest har blommor men även en del ätbart. Har funderat på trädgårdstimmer för att få det stabilt men det är ju impregnerat om än inte med arsenik eller krom. Men det känns ändå inte helt bra med tanke på sallad och annat. Men det som är på bilden ser ju stabilt och rejält ut.ellem

baratradgard sa...

När jag flyttade från Lund för några år sen och världens underbaraste trädgård så grävde jag upp just några små gullvivor och tog med mig i en kruka. De blommar nu och påminner mig om det sköna livet i just den trädgården. Fast de nu står i en kruka på en bondgård flera mil bort.

Rexxie sa...

Men blir det inte för torrt för jordgubbarna längs upp?