torsdag 4 oktober 2012

Lillrundan ...



Nästan alltid när pv rastar harry, väljer han Kvarntorpsrundan.
Då cyklar han längs grusvägen mellan två åkrar, svänger vänster rakt ner mot sommarstugeområdet vid hästhagen .., genom hästhagen .., längs lilla stigen, ner till båthamnen och så hem längs lilla vägen och havet på höger sida.

Jag går som regel åt andra hållet.

Först ner mot stranden och idag är detta vad jag ser .., en massa fåglar längst ute på lilla ön, men för långt borta för att jag ska kunna identifiera dem.

Havet är grått och vresigt.
Det dåååånar, fast vågorna inte är höga.

Från Jämtland och Norrbotten kommer de mest fantastiska bilder på höstfärger.
Det här är allt jag hittar.

Så här ser det ut nu .., borta är alla sommarblommorna!
Överallt ligger hästlortar och igårkväll hittade harry ett sälkadaver som han - överlycklig - rullade sig i, till husses ilska och förtvivlan.

Det blev till att duscha och få schampo i pälsen och jag hörde hur pv stod inne i badrummet och muttrade och gormade på harry ..., "varför ska du göra såna här saker .., fy, vad du luktar illa!"

Idag fick harry gå i koppel.

Och så vinklar vi av från grusvägen och går rakt upp för åsen .., kommer först till en fiskarstuga där någon klipper gräs .., därefter passerar vi fabrikör Johanssons bygge som nu är klart och inte en enda gång har vi sett någon människa där!

En välkomnande infart, måste man säga.
Eller inte.

Sen kommer nästa hus .., som är byggt 1809. 
Bakom det här huset finns ännu ett hus, mer som ett gårdshus, mycket lägre och enklare.

Två nästan identiska hus har tillkommit det senaste året.
Båda byggda av Haaks stenhus. 
Det här är det senaste bygget och här har ännu ingen flyttat in, men en av bilarna hade dekalen "Byggstädning" på ena långsidan .., så det dröjer nog inte länge nu förrän husägarna är på plats.

Och här är deras grannar.
Det här huset som har något år på nacken, har flera gångvägar fyllda med en slags singel .., och varje gång jag ser det tänker jag på hur obekvämt det måste vara att gå barfota där på sommaren.

Såna här gångar.
På åkern bakom springer rävar och små kaniner .., ibland går där en älgfamilj och så finns ju alla harar och rådjur, förstås.

Sen svänger vi vänster och passerar "polska ambassaden" och även där finns ett litet gårdshus.
Här, på gården, finns flera träd och alltid när man går förbi hörs flaxandet och tjattret från kajor, skator, duvor och andra fåglar.

På det jättestora lagårdstaket sitter ett sällskap och gör sig morgonfina.

Nästan hemma.
I det lilla röda huset som en gång var arbetarbostad (ligger just nedanför vårt gula .., eller pv:s), bor Elizabeth med z. Hon hyr huset och trots att hon har bott här i flera, flera månader, kanske ett år, har jag bara sett henne ett fåtal gånger!

Bakom det röda huset rinner bäcken ....

.., som passerar Eckes hus, det bortre är själva boningshuset, eller sommarstugan.

"Etthundrasextio år gammalt är huset", förklarade Ecke när vi senast möttes.

Såja, då är vi nästan hemma och nu ska jag tömma tvättmaskinen!


8 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Tack för sällskapet! Det var kul att få följa med dig på rundan!

Ruta Ett sa...

Kanske ska jag göra en liknande runda med bilder, på min "hundpromenad" (numera utan hund).

Elisabet. sa...

Ruta Ett: tack själv .., trevligt att ha dig med och ja, gärna en sväng i dina kvarter!

Eva i Tyresö sa...

Jag älskar dina promenader.....de är så fina. Tackar säger Eva

Turtlan sa...

Så många fina hus. En härlig runda. Längtar ut till skogs nu. Gå i naturen en tur.

Det blev en lång dag här inne på sjukhuset. Ska dra mig hemåt snart.

mossfolk sa...

Tack för rundvandringen. Kul att se hur det ser ut där omkring... ja vi har ju fått rätt många glimtar tidigare, men nu blev det liksom en helhet av alltsammans ;)

Ruta Ett; Sigge då, är han inte med på promenaderna?

Steel City Anna sa...

Vad fint det där stora huset var, från 1809!

Ruta Ett sa...

Mossfolk:
Sigge är inte hos mig längre. Han var så skällig, så jag fick ingen arbetsro. Jag har hundpaus just nu. Vi håller ju på att fixa med vår lokal och det tar all kraft.