söndag 13 januari 2013

Söndagkväll ...


Först tar jag en lång promenad - eller lång och lång, knappt fyra kilometer - härifrån och till Steninge.
Solen i ansiktet hela tiden.
Bilar passerar, nån som hälsar, men jag ser inget i solljuset .., vinkar lite med högerhanden men har ingen aning om vem jag hälsat på.

I Steninge, i mitten av byn, bor Stig som har lagård.
Stig har nåt krångel med ryggen och går böjd i nittio graders vinkel; jag fattar inte hur han orkar!
Det var av av honom vi köpte ensillagebalen i fjol .., nu ligger dom där på parad, nästan som sockerbitar.

Sommartid ser man hans kor på marken nere vid havet.
Var gång jag kommer körande med moppen, känner jag doften.
Och mitt emot Stig bor min arbetskamrat Lena som jag tycker sååå mycket om.

Att sten skeppats ut från såväl Steninge som Stensjö, är inte svårt att förstå.
Överallt ser man gärsgårdar av just sten. 
Och små röda hus med vackra fönster ...

Och större sommarhus.
Ett enda ett av dem har spärrat av infarten; det är Fabrikör Johansson som här har ännu en villa med utsikt över havet.



Närbild av muren.

Och efter en timmes promenad kommer pv och hämtar upp mig och så får jag skjuts till affären, där han tar cykeln och harry med sig på motionsrunda tillbaka till Stensjö.

Själv gör jag semlor (inte alls lika fina som charkpersonalens och jag förklarar för kunderna att dom får ha förbarmande .., det är inte lätt att veta hur hårt vispad grädden ska vara för att det ska bli perfekt i den jättelika spritsen .. men man lär sig väl allt eftersom ...) och allt det andra som ska göras och när jag kommer hem är jag intill döden trött och har ont i knäna .., ligger på soffan Ektorp och spelar frågequizz mot Rexxie och Hedgrenskan och nån som kallar sig Carl Philip.

Pv har monterat ännu en rullgardin.
Halleluja.

Ungefär så har den här söndagen varit.
Och hyacinterna doftar överjordiskt gott.

2 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Ja jag tänkte på dina knän men du är frejdig och traskar iväg.
Bra att ni kunde byta sedan.
Rullgardiner...hum vill ni ha mörkt när ni sover? Jag vill helst se ljuset när jag vaknar.

Elisabet. sa...

Eva: nej, aldrig! Vi följer med ljuset och när jag sover i Emmas rum, där hon har mörkläggningsgardiner, får jag ångest och kan inte sova ,-)

Det är är vita rullgardiner som är till för att avskärma det alltför starka vårljuset.