söndag 17 februari 2013

"Hur gammal tror du att han är ...?"


Efter några år tillsammans, blir det ett visst mönster i tillvaron.
Tidig söndagmorgon - kvart över sju - tar pv harry på cykeltur ner till hamnen.
Idag blir det Kvarntorpsrundan som är längre - och under tiden fixar jag frukost.
Äggröra och bacon, bröd, ost, marmelad.
Te (pv) och starkt Mollbergskaffe (hans sambo).
Pressad grape/apelsin/citron.

Intill kopparna ligger blodtrycksmedicinen.
(Vi lekte doktor igårkväll och jag hade all-time-low ..., 122/74 och tänker att den dagen man går i pension kanske man kan säga hejochtack till små, vita piller ...).

Efter en halvtimme kanske, kommer husse och harry hem igen.
En kärra ved hämtas in .., jag säger att frukosten är klar.
Harry känner doften av nystekt bacon och vill ogärna lämna köket.

Bilden lånad från SVT.

Och så sitter vi där, mitt emot varandra .., pv läser morgontidningen och jag, som alltid är klar låååångt före honom, plockar bort min kopp och ställer undan det som inte längre behövs.

"Jag tycker att han är bra .., den här Wolodarski", säger pv som just har läst ledaren.

"M mmm, det tycker jag med ...", svarar jag.

"Undrar hur gammal han är .., han ser ju ut som en pojkspoling bara ...?" fortsätter pv.

Jag säger att jag  t r o r  att han är ungefär som AP, född kring 1976.
Pv gissar att han i alla fall är över fyrtio.

Det blir till att googla.

Och det är väl såna gånger man inser att man nog har en viss fördel av att dagligdags ägna sig åt att kontrollera människors legitimationskort.

Herr Wolodarski som vi båda tycker är "duktig", visar sig vara född 1978.

8 kommentarer:

OneLessKidney sa...

Behöver du äta blodtryckssänkande med 122/74???

Ja, Wolodarski verkar vettig

Elisabet. sa...

OneLessKidney: ja, jag har varit lite slarvig med medicinen under sjukveckan ..., och så här är det alltid när jag INTE arbetar.
Men Rexxie .., det är kanske därför jag har lågt blodtryck, för att jag äter medicin (om än något sporadiskt).

Mian sa...

Min arbetskamrat tog blodtrycket på mig när jag var hyperirriterad. Då hade jag 102/70. (Värsta dyra blodtrycksmanicken finns på vårt jobb.)
Undrar vad jag har i tryck när jag är lugn...
Skönt att höra att ni är piggare. Men jag tycker att pv inte ska dra igång i högsta tempo när han varit så usel i veckan. Han ska vara rädd om sig. Så det så!

Mian sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mian sa...

Dubbelpost...

Rexxie sa...

Själv har jag just nu 113/76, lägre än normalt. Brukar ligga runt 130-140 någonstans...

Elisabet. sa...

Mian: men du är ju - åtminstone på utsidan - lugnet personifierad, så det förvånar mig inte ,-)

Rexxie: se ovan!

Mitt eget blodtryck speglar nog personligheten; det åker lite upp och ner, hipp som happ ,-)

Mian sa...

HA! Jag är inte alls speciellt lugn, långt ifrån.
Du anar inte hur mkt jag kan hetsa upp mig på jobbet! Kan bli rejält irriterad.