söndag 31 mars 2013

Det bär iväg söderut .., och gärna goda råd!

Nån tipsade om att en bred dörröppning var praktiskt; det är det här.

Tanken på att skaffa växthus, den har vuxit sig allt starkare och när vi idag läser att det är sista kampanjdagen hos Skånska Byggvaror - just för växthus -, då bestämmer vi oss.
Alltså tar vi bilen och kör tio mil söderut, till Helsingborg.

Till Skåne.

Det är ett ljuvligt vårväder .., åkrarna ligger snöfria och det känns verkligen så annorlunda idag.
Och ljuset .., det är ett annat sorts ljus!

I utställningslokalen finns ett flertal växthus till beskådande; allt från den minsta varianten till en enorm historia som känns mer som ett mindre hus.

Men i den som syns på bilden här ovanför, i den går vi hela tiden ut och in.

Och vi slår oss ner vid det lilla bordet och jag säger ..., "men å, vilken fin fotogenlampa, en sån ska vi förstås ha .., tänk, så mysigt!", och mattan är också jättesnygg och man kanske kan ha en mindre säng där inne så kan eventuella kattallergiker övernatta bland vinrankor och tomater .., och så sms:ar jag iväg en bild till den ende kattallergikern i släkten, nämligen den sedan igår 41-årige mågen .., och visar hur hans boende kommer att se ut.

Det är tur att han känner sin svärmor.


Medan jag möblerar för fullt, tänker pensionatsvärden mer på själva odlandet. 

Efter någon timmes tid kanske - om ens det - har vi bestämt oss. 
Det blir växthuset Odla - det som syns på bilden -, 11.7 kvm och vi hade väl tänkt oss ett på 14, men nu blev det så här och det känns ändå rymligt.

Nu kunde vi välja på att få växthuset levererat omgående, eller första veckan i maj.
Vi valde det senare, då det ju ändå är tjäle i marken ännu. 

Anar ni vårkänslan ...?

På hemvägen svänger vi in på dels Byggmax och sen K-Rauta för att kolla på marksten.
I vanliga fall har jag oerhört svårt för att bestämma mig när alternativen blir alltför många. 



Det har jag  i n t e   den här gången. 
Just nu tycker jag att den här varianten var den klart vackraste.


Eller den här ...?

Fast jag tycker att den övre är aningen "varmare".

Vad tycker ni?

(Tänk på att vi har ett gult hus, som förmodligen lär förbli gult. Växthuset är grönt.)




18 kommentarer:

Turtlan sa...

Vilken härlig inköpstur! Så härligt få ett växthus på gården. Något jag också önskar mig. Inte för att odla en massa i uran för att kunna sitta där ibland diverse växter, lättskötta växter.

Håller med dig om stenvalet! Mycket värmare och mer inbjudande ton på de stenarna.

Vem får inviga växthuset sen? Klippa bandet vid dörren? Gösta kanske?

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, kanske madame Sköldpadda vill klippa i det blågula bandet? Det går bra!! Vi kan utlova ett glas champagne också -)

Ulrika sa...

Jag tycker också de översta stenarna. Varmare ton. Inbjudande. Man vill gå barfota på dem, men inte på de andra.

Tankevågor sa...

Det övre valet av sten helt klart. Det påminner mig om en stengång som vi hade när jag var barn och där fanns de där röda tonerna också. Men det var oregelbundna stenar. Åh vad roligt med växthus....det skulle jag också vilja ha.

Anonym sa...

Får man vara lite besvärlig...?
Jag tycker rent spontant bäst om de översta stenarna. MEN! När jag tänker på ert gula hus och det gröna växthuset tror jag bestämt att de grå passar bättre. De utgör en annan konstrast (fast de är diskreta) till både huset, det gröna i växthus och växtlighet samt eventuella terrakottafärgade krukor. Är rädd för att det andra kan bli lite mesigt och "ent". Det blir mer effekt om man bryter av. Å andra sidan kan det vara en poäng i att det är "ent" också så det beror på vad ni vill och tycker om!
Kram från Hedgren

Elisabet. sa...

Tankevågor, Ulrika och Kerstin: tack snälla för era synpunkter! Man kanske kan få låna hem några stenar och jämföra ...? Jag tycker absolut att dom övre är finare, men det kanske kan vara en tanke det du föreslår Kerstin?

Anonym sa...

Fast när jag tänker efter...
Om man vill ha en luuugn plats för eftertanke och meditation så kanske ändå de översta (som faktiskt ÄR snyggast!) att föredra...
Veliga Hedgren...

Bert Bodin sa...

Den övre, sade han kärvt.

gunnar i vaplan sa...

Vilket toppenbeslut att köpa ett växthus. Dom övre stenarna tycker jag. Lämgtar redan till sommarbesöket hos er och att få äta varma solmogna tomater direktpallade ur växthuset ;-)
Mina växthustankar ligger fortfarande på is, eller rättare sagt så ligger det under snön.
Det är 70 cm kärnis här ute på Alsensjön så det dröjer nog en månad till innan det blir att börja tänka på växthus och kajakpaddling.

Mian sa...

Wow! Så härligt med växthus!
Då är det hög tid att så tomater nu. 'Gardener's delight' är en av våra (och Alice's:-)) favoriter.

Elisabet. sa...

Till alla: inne i själva växthuset .., där har vi tänkt försöka få köpa eller få gammalt tegel från ödehuset en bit härifrån.
Inte enbart tegelgolv, men en del av det.

Elisabet. sa...

Alltså: dom här stenarna ska löpa från bron (entrén ..., eller vad ni nu säger här söderut) till växthuset och från bron till infarten.

Det är inte säkert att dom hamnar inne i växthuset.

Det förklarade jag nog inte ,-)

gunnar i vaplan sa...

Aha... Då är det dom andra enfärgade stenarna som gäller...!

Elisabet. sa...

Kerstin: nu förstår jag .., ja, det är ju garanterat så att i växthuset, inne där, blir det nog snyggare med dom nedre .., om man ska köra med krukor, alltså.

SoF sa...

Instämmer.
Den grå stenen är jättefin men den andra är lite varmare.

Ska bli spännande att följa växthusprojektet vid gula huset på kullen. :)

Såg att maken hade anammat ditt sätt att ibland skriva inlägg, och länka till andra bloggare.
Trevligt!

Varma kvällshälsningar!

Mian sa...

Du kommer att älska att ha växthus!
Det blir med glasfönster alltså?

Elisabet. sa...

SoF: ååå, det kommer att bli knepigt att bestämma sig angående stenarna .., jag ska höra om vi får låna hem några och kolla. Kul med maken och länkarna .., ja, jag är verkligen inte den enda som gör så och har garanterat upptäckt det hos någon annan ,-)
Mian: det tror jag också och ja, det blir förstärkta glasfönster .., nån slags säkerhetsglas.
Å, så roligt det ska bli!

annannan sa...

Om det är en gång ni ska göra med stenarna och inte en större plats så tror jag att de enfärgade (nedre) blir finare. Det kommer inte att se stelt eller kallt ut när det är en relativt smal gång omgiven av grönt.