onsdag 10 juli 2013

Lenas (Motvillig Blogg) tio låtar ...


Peter Jöback: En andra chans - texten!

Weather Report: Birdland - glädjen!

Michael Bublé: Feeling good - ja, det gör jag alltid när jag hör den här artisten.

Galt MacDearmot: I got life - ur Hair, en film jag inte glömmer.

Lou Reed - Walk on the wild side - den här låten i olika versioner har följt mig sedan ungdomsåren.
Den är alltid bra.

Nina Simone - Here comes the sun eller Mr Bojangles - jag gillar verkligen Nina Simone. Hon gick sin egen väg i allt och var säkerligen inte en lätt människa.

Django Rheinhart - Minor swing - swingmusik är också glädje.

Herbert Grönemeyer - Der weg - har man lyssnat på Herbert förstår man inte Bruce Springsteens storhet.

Duffy - Warwick Avenue - känslan!

Billy Preston och Syreeta - With you I´m born again - en filmlåt. Vilken film, det har jag glömt, men inte låten.

Hälsningar Lena..

(Elisabet säger: Lena .., denne Herbert har jag aldrig hört talas om .. ,men vilken RÖST!)

5 kommentarer:

Leina sa...

Oj, Jag blir så imponerad... Tror inte att jag skulle kunna välja ut 10 bästa låtarna... Det skulle vara väldigt svårt.... Laddade ner mixmegapols 1000 bästa 80-00 talet... Tog bort en hel del men det är MASSOR av låtar kvar som jag gillar... Sen har jag ju som många andra låtar från 50-60 talet som jag gillar... Barndom... Så jag tycker verkligen ni gör det bra som kan skriva ner de 10 bästa, tummen upp... =)

Monet sa...

Jag skulle heller aldrig klara att sammanfatta livet i tio låtar. Jag kan bli lika lycklig över "Härlig är jorden" som av Cornelis låt med de skrattande barnen. Eller mest av ungdomens rock och blues. Numera mest Mozart och fransk musik.

Men aldrig, aldrig att vi har radion på i bakgrunden som så många har. Jag blir helt tokig på alla bakgrundsljud och går ibland ur affärer där man spelar "hissmusik". Röster som babblar stör mig också. Jag förstår inte att så många måste ha en "ljudkuliss" och jag tror att det bidrar till all stress att det faktiskt aldrig är tyst någonstans. Så därför lyssnar jag på musik selektivt numera - ibland lite klassiskt som meditativ bakgrund när jag målar.

PS. Många av de svenskar som bor i Frankrike och inte klarar franskan så bra kopplar upp sin svenska lokalradio. Hälsar man på kan man få höra Radio Malmöhus, dricka Zoegakaffe och äta pepparkakor!

Lena sa...

Vet väl inte om jag precis tycker att de sammanfattar mitt liv, men det är musikstycken som jag gärna delar med mig av.

Elisabet. sa...

Leina och Monet: det är väl självklart att man inte kan ta tio melodier och säga att dom representerar hela ens liv, det är som Lena säger .., musikstycken som man gärna delar med sig av och som ändå har etsat sig fast.
Har jag uttryckt det annorlunda, så hoppas jag att ni förstår nu.

Lena: precis.

Leina sa...

Jo jag förstår... Men det är ändå för många.... =D