måndag 23 september 2013

Mitt eget bästa ....


Ingenting kan rimligen slå detta.
Inte för mig.

Bad i havet (och då menar jag inte bara ett dopp, utan ett riktigt bad och simma under ytan och upp igen och ett bad till ...) i Steninge idag, för en halvtimme sedan.


När jag klivit upp kommer en kvinna gående ut på piren och hon frågar om det är kallt i havet och jag säger att nä, bara jätteskönt!

"Var är du från ...?" frågar hon.

"Västerbotten ...", svarar jag.

"Men var där ..?" fortsätter hon och då vet man att dom har lite koll.

"Malå ..", svarar jag.

Det visar sig då att kvinnan är uppvuxen i Kalix, bor på Öland, har varit på besök i Göteborg och är nu på väg till Öland igen, men på väg dit upptäcker hon Steninge och havet som idag är nästan turkosfärgat och då kan hon inte bärga sig, utan parkerar vid Göstas Café och här är hon nu.

Efteråt pratar vi en stund om glädjen i att ha havet så nära.
Och alla baden.

Hon har illröda tånaglar och jag tycker att hon är så fin.

Och tänk, det är den 23:e september och den här ljuvliga sommarhösten tycks aldrig ta slut.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror nog att damen du träffade håller med mig, i slutet av september sitter man och tittar på havet, badsäsongen är över. Kanske inte så kallt i vattnet, men man ska ju upp.....Annars har vi en makalös höst, man njuter av varje sekund! Lyckliga du som verkar ha nära till havet! :-)

Elisabet. sa...

norbergianblue: nej då, hon gick helt oförväget i, hon också!

Fröken Blund sa...

så himla fint. att mötas sådär, även om jag får gåshud av att bada nu...men jag fattar det där sköna...efteråt iallafall :)

Klimakteriehäxan sa...

Förstår precis din förtjusning - även om jag håller huvudet över ytan.

Ulf sa...

Jag fattar också, men skulle dö om jag klev ner i det kalla vattnet. Det är nåt med min termostat.