tisdag 24 september 2013

Två timmar ....

Steninge. Så vackert så det är inte klokt!

... längre än så borde man inte behöva arbeta och det var vad jag gjorde idag.
Etthundratjugo minuter.

Jag stod i kassan hela tiden, hann ta hand om alla paket som kom och därefter tog Johanna sig an veckotidningarna.

Himla trivsamt var det.

Det blev småprat med kunderna och alla småttingarna och där var en ung mamma vars son - lille Melvin - hade fått ett psykbryt vid förra besöket och mamman sa, lite generat, att "ja, jag hoppas att det går bättre nu".

Och så berättade hon hur eländig hon hade känt sig, ja, rent av som en dålig förälder.

Arma nutida mammor (ja, pappor också, kanske) vilken press dom omges av!

På min tid som nybliven artonårig mamma, fanns förvisso tidningen Vi Föräldrar och så hade jag uppfostringsgurun Benjamin Spocks bok .., och senare en historia av Anna Wahlgren, men i det stora hela tog man det inte sååå allvarligt.
Att få barn var helt naturligt och jag minns helt ärligt inte att jag någonsin kände mig som en dålig mamma ..., det fick väl gå som det gick.
Det var liksom inte så märkvärdigt.

Numera är det som ett maratonlopp som ska klaras av. Fort - fort ska man skaffa alla sina barn och alldeles perfekt som förälder ska man vara och barnen ska bli lyckade och begåvade på alla sätt och vis och själv ska man förstås vara en vältränad mamma utan extrakilon och gud-förbjude om någon får hängbröst eller bristningar i huden!

Nej, jag är glad att jag fick barn då i början på 70-talet.

Nån perfekt mamma har jag sannerligen inte varit, men barnen tycks ju ha klarat sig någorlunda ändå.
Om inte annat har jag läst massor med böcker för dem!

Min egen mamma var ungefär likadan.
Aldrig, inte en enda gång att jag kan komma ihåg att hon lekte med mig, inte annat än lekar där hon själv hade fördelar .., jag fick vara frisörska och borsta hennes hår (det bästa hon visste), men ibland låtsades hon vara kund och kom handlade i min lilla affär, där det såldes allt från russin till sockerpaket och trådrullar och lite annat smått och gott.


Nu kom jag alldeles av mig.
Så här såg det ut när jag vid fyratiden moppade hemåt.

Nu ska jag bara njuta av dom här lediga timmarna .., och läsa Allers trädgårdstidning och kanske ta mig en kopp kaffe.

Mer behövs inte.

Inga kommentarer: