fredag 4 oktober 2013

Ett småpratsmöte ...

Den tomma lagården. Där brukar sigge övernatta.

Morgonpromenad med harry.
Ute på åkern håller bonden på att lägga ut stora, blå dräneringsrör .., där är enorma rullar med blå plaströr som väntar på att åka i backen och där är flera traktorer och nån slags lastare.
Himlen är blå.
 

Då kommer en bil (en Volvo kombi) sakta körande och stannar till vid min sida och rutan glider ner och där sitter en äldre farbror iklädd blåställ och han är rund om magen och om kinderna och säger godmorgon, godmorgon ..., och jag grunnar på om jag känner honom, men det gör jag inte.
 

"Ja, jag svängde bara förbi för att titta på när dom lägger rören, det här handlar om att förbereda sig för det nya klimatet .., det kostar säkert nån miljon eller mer, men det kommer han att ha igen bonden, ja, i form av mycket större skördar ...", säger mannen som nyss har varit och köpt ägg från hönseriet tvärs över vägen.
 

Så då pratar vi lite om ägg också och mest om saknaden från äggen som - visar det sig - vi båda köpte i Västergård, några kilometer bort.
Godare ägg har vi väl aldrig smakat, men nu är det slut med det roliga.
"Dom här går också äta .., men det är inte samma sak som med dom andra..", säger mannen.
 

Han ser snäll ut.
Och sen åker rutan upp igen och vi säger hejdå och jag tar harry och går hemåt.
 

Himlen är fortfarande blå.
Jag tänker att småpratsmöten är vad jag tycker om.

2 kommentarer:

Rexxie sa...

Appropå Cozaar (eller vad den nu hette):

http://www.expressen.se/nyheter/georg-lovgren-blev-sjuk-av-budgetpiller/

http://www.expressen.se/nyheter/alla-lakemedel-kan-ge-biverkningar/

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, jag vet .., inte minst av egen erfarenhet, men få som står bakom apoteksdisken tror på mig.
Cozaar får jag betala själv om jag vill ha den. Så är det. Jag har t.om pratat med Läkemedelsverket, inte för min egen del så mycket, men tänk alla ensamstående pensionärer som kanske har det knapert .., så hemskt för dom!