tisdag 1 oktober 2013

Hej då sommaren! 


Det var så det var bestämt - min före detta klasskamrat Anders skrev att den första oktober ..., då skulle det doppas i havet -, vågade jag ställa upp -?

Okej, svarade jag.

Aldrig i mitt liv har jag badat så sent och jag tog bilen till Steninge och upptäckte till min bedrövelse att såväl räcket som stegen nu var bortplockade och då blir allt så mycket värre. Då måste man gå i från land och plågan (ja, det är en plåga att vada ut i kallt vatten!) blir utdragen.

Att gå i från stegen är lätt som en plätt .., tjopp i bara, simma-simma-simma, dyka och så upp igen.


Nu stod jag en stund vid strandkanten och spanade ut över vattnet, så långt jag nu kunde se.
En enda brännmanet såg jag, den låg alldeles vid vattenbrynet.

Och sen raka spåret ut med bestämda steg ..., och så dom där två simtagen under ytan -  icke en centimeter längre - och sedan upp igen.


Efteråt.
En slags euforisk glädje över att jag gjorde det.
Solen mot kinden.
Sand mellan tårna.
Blå himmel.


Och så hemåt i bilen.
Värme och fläkt på maxfart!

En ofattbar glädje!

Och hejdå underbara sommar och höst 2013!

14 kommentarer:

Ulrika sa...

Brrr, nu blev jag frusen!
Tror jag ska ta lite mer kaffe. :-)

Kattis sa...

Så fint att få se dig på bild! :)

Anonym sa...

Du har min stora beundran som tar dig ner i vattnet nu. En fanfar borde det tutas för dig.
Här i Mantorp har det varit frost på nätterna i en vecka nu. Så illa kan det väl ändå inte vara hos dig.
Kram på dig fina Elisabet.
Anne i Mantorp

Elisabet. sa...

Ulrika: ,-) Gott med kaffe! Hoppas att du blir piggare snart!

Kattis: ja, visst var det ,-) (sagt med ett leende).

Anne: just vad jag vill höra .., precis så! Synd att jag inte hade något vittne - fast tur också -. Igår var där några turister med kamera och då gick det undan när jag skulle i vattnet, nej, i förrgår ,-)

Biggan sa...

Bravo Elisabet, tur du inte har anlag för ischias!!!!!!

Eva i Tyresö sa...

Kram FINA Elisabet.
Så gulligt kort!
Äntligen!

Hjortron sa...

Åh, du är tokig du! BADA 1 oktober!!!
JÄtte, jättefin bild av fina du!

Elisabet. sa...

Biggan: en halvtimme efter att jag kommit hem, kunde jag knappt sträcka ut protesbenet/knäet .., och jag hann tänka att nu har det väl frusit ihop ,-) Ryggen har jag sällan eller aldrig problem med. I jobbet står jag hela dagarna i kassan. BREDBENT, som ett A.

Eva i Tyresö: ,-)Kram till er också!
Jag tänkte på Ulf .., att han nog hade gjort mig sällskap om han varit här.

lifeblog: ja, jag håller med .., det är på gränsen till vanvett. Fy, så kallt!

Jessica sa...

Jisses!! Modigt! Jag som inte ens badar på sommaren!

Jessica sa...

Jisses!! Modigt! Jag som inte ens badar på sommaren!

Jessica sa...

Jisses!! Modigt! Jag som inte ens badar på sommaren!

Ruta Ett sa...

Självaste madamen på bild!!! Jo, jag tackar jag.

Ruta Ett sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Vilken tuffing du är!