onsdag 18 juni 2014

Gröna Rum ....


Ja, jag har ju sagt det förut .., detta är glädjekällan nummer 1!
Detta att öppna dörren till ett växthus och gå in och känna dofterna och .., ja, vilken lycka!


Kerstin i Limhamn hade tidigt i vår med sig små, små rangliga aubergineplantor.
Nu minsann ....


Och precis som i fjol, växer gurkorna så det knakar!
Här vankas tzatziki!


Just när växthuset var invigt i fjol ., tyckte jag att det såg så tomt och öde ut.
"Ja, men här i hörnan kan jag plantera lite krasse ...", tänkte jag.
Om man säger som så .., så drar jag på munnen var gång jag ser hur små olydiga krasseplantor dyker upp överallt och ingenstans.


Tomater blir det också.
I år testar vi att ha dem dels i hink, dels i jorden.


Titta! Krasse, krasse, krasse! Så länge låter jag dem hållas här i det vänstra hörnet.
Lite som ett dagis.
Lite som civil olydnad.
Lite som att inte vilja gå i Samlad Tropp.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så fantastiskt! Nån gång i livet skulle jag också vilja ha ett stort växthus! Eller åtminstone ett litet.... med en stol. ellem

Anonym sa...

Ni måste ha gröna fingrar ni i det gula huset.
Inte bara fingrar,grönt ända upp till armbågarna.Härligt!
Solbritt

Lena sa...

Åh, så härligt att få följa med på en liten guidning i ditt gröna rum. Underbart.
Själv får jag nöja mej med att odla i krukor. Det går bra det med och skänker glädje och lite extra krydda till måltiderna.

Musikanta sa...

Ett underbart växthus - men då måste man vara en riktig trädgårdsnörd för det är ju mycket jobb med det, eller?
Kram från Ingrid

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

ellem: växthuset .., det säger vi ofta, är det bästa vi har köpt! Underbart! (Det var pv som köpte det).

Solbritt: njaaa, men vi har skaffat hönsgödsel från bonden ,-)

Lena: det spelar nog ingen roll .., tycker man att att se nånting grönt, så går det lika bra med krukor!

Musikanta: inte så värst, det är ju mest i början .., på våren. Nu vattnar vi och kollar och njuter.

Elisabet. sa...

ellem: växthuset .., det säger vi ofta, är det bästa vi har köpt! Underbart! (Det var pv som köpte det).

Solbritt: njaaa, men vi har skaffat hönsgödsel från bonden ,-)

Lena: det spelar nog ingen roll .., tycker man att att se nånting grönt, så går det lika bra med krukor!

Musikanta: inte så värst, det är ju mest i början .., på våren. Nu vattnar vi och kollar och njuter.