fredag 20 juni 2014

Midsommarafton ...


Och här är det som i sången .., ni vet, "gno, gno, gno ..!" ..., för det är precis vad vi har gjort.
Den som har friska knän har knäskurat golven uppe och i Gunnars rum .., det har städats badrum, hyllor .., pianot .., putsats fönster .., vinterkläder har stuvats undan och allt möjligt annat.

Just nu hör jag hur pv sågar några brädor.

Det är bara en enda vecka kvar tills vi åker norrut .., det är mycket som ska hinnas med .., och nu känner vi att jooo, det kommer att bli bra.

När tröttheten efter allt fejande tog överhand ..., blev det en stunds siesta i växthuset.
Ser ni den lilafärgade pytteblomman i mitten av bilden .., den som ska bli en aubergine?


Här syns den lite bättre, jag tycker att den liknar ett urtidsdjur!
Eller huvudet på en elefantunge!


Och jag vet att många av bloggvännerna minsann har odlat physalis, men det har inte vi ..., och ååå, så roligt det är att upptäcka mängder med det som - så småningom -, ska bli små frukter, men som mest av allt liknar såna här papperslyktor som seglar mot skyn.


Tomater kommer vi att få hur mycket som helst av, precis som i fjol.


Natten mellan onsdag och torsdag ska en av svärsönerna - han som är kattallergisk - övernatta i husvagnen. Där har nu pv storstädat från golv till tak, ja, även utsidan är skurat med diskborste och högtryckstvätt.

Oj, det är nästan så att jag själv funderar på att övernatta där inne.


I växthusets BB-avdelning ser det ut så här just nu! Överallt tjoppar små krasseplantor upp och jag  plockar bort några stycken .. , men har inte hjärta att ta allt.

Kan någon människa förstå att man kan bli så lycklig av några gröna små blad?

Just så är det här just nu.

Och nu ska jag förbereda för midsommarmiddag.

En riktigt härlig och kravfri midsommarafton önskar jag er alla!


3 kommentarer:

Anonym sa...


hej!

man blir lite avundsjuk på allt det goda i växthuset.

Du behöver inte kasta bort alla
krasseplantorna Jag kan överta några.

Ha nu en riktigt SKÖN Midsommarafton.

Kram Friherinnan

Anonym sa...

Stoppa inte bort alla vinterkläder för det är ganska kylslaget här i norr. Förhoppningsvis tar ni med er värmen upp. ellem

Lena sa...

Midsommarafton som den hittillls har varit, dunjackor, glada barn, yllevantar, hagelskur, Jamtlibesök, mössor, mera hagel, karusellturer, stormvindar, guddomlig kycklinggryta, födelsedagstårta, rödvin, mera hagel, busiga barn, banjospelande, whisky...