torsdag 7 augusti 2014

Det bästa idag ...

Ska jag verkligen dricka det där? säger pv undrande.

Jo, det var - utan tvekan - spontanbesöket av Lindalotta, Marcus och Ebba och Hugo. 
Efter ett besök i Göteborg, blev det stopp och våffelfika i Stensjö. 

Ebba gjorde flädersaft med äkta chilipeppar i och bjöd såväl pv som mig själv.
Jag låtsades falla baklänges och svimma - vi hade berättat hur himla stark chilin är -.
Nu skulle pv få smaka och liiiite orolig är hon allt Ebba, tänk om han också dånar!


"Det är mormor som har målat naglarna ...", säger Ebba.

Så här såg saften ut till en början ...
Sugröret är en rostig tältpinne, men såna fungerar bra också.
I alla fall om man har fantasi.



Hjäääälp, han svimmar också när han smakat saften!! 
Ebba står intill och funderar om detta verkligen är på allvar ....



En av mina favoritböcker alla kategorier - en som lästes för mina egna töser -,
blir Ebbas.


Vi sitter nära varandra och jag berättar om barnen som bor i den franska byn Vernette.
Där är såväl vin,- som olivskörd .., där är barnen som går till skolan .., besöken nere i hamnen,
ja, författarinnan, tillika illustratören, berättar om livet i den lilla byn
Ebba tar det hela på allvar .., pekar och frågar.



Nere vid byns strandpromenad skriver vi in husen där var och en bor.
Och där är alltså Bettankax (Ebbas mormor) i rödvitrandig kjol - hon håller Ebba i handen -
och Ebba visar vilket av husen dom bor i, jo, ett rosa hotell.

Och så plockar vi in hela släkten, eller i alla fall halva.
Ebbas morfar med sin fru .., där är Ebbas farmor och farfar och där är ...



... lillebrorsan Hugo som har blivit ganska stor .., harry och molly finns också med!
Ni ser väl Ebba och hennes mormor?



Och vi fantasivandrar längs strandpromenaden och detta är precis lika roligt för mig!
Det visar sig att pv, harry och jag själv (säkert molly också) bor i ett vitt hus, inte långt från Ebba och Bettankax. Så roligt! Då kan vi hälsa på varandra, så där lätt som en plätt!
Och titta, där nere i mitten av bilden kommer Ebbas morfar med sin båt!


Den evige solstrålen ...

Vad gör då Ebbas lillebror medan vi strosar omkring i en liten fransk by?

Jo, han plaskar i hundarnas vattenskål ("det är lite smutsigt ...", säger Ebba bekymrat) .., lägger i löv .., hittar en trädgårdsspade som han öser vatten med .., han leker med en plastflaska .., ja, han är som en liten solstråle mest hela tiden!

Tack som kom och hälsade på, ni goa, rara människor! 


2 kommentarer:

bettankax sa...

Jag tittar, läser och blir så glad över allting. Vilken fin eftermiddag. :)

Turtlan sa...

Vilket härligt besök! Å vilken härlig bok! Ebba måste ha haft en guldstund.