onsdag 4 februari 2015

Livet på nätet ....


Vi asociala typer som tillbringar åtskillig tid på nätet, får trots allt vara med om en hel del.
Så här är det: jag är sedan något år tillbaka medlem på en sida som heter Where we live.
Där visar vi bilder från ..., ja, där vi bor, eller där vi just då befinner oss.

Jag älskar den sidan .., detta att få ta del av andra människors bilder!
Aldrig hade jag väl till exempel anat att där är så svindelvackert i Iran!!
Eller i Brasilien! (Jo, det hade jag kanske, men ååå, så roligt att få se vardagsbilder därifrån!)
Eller i Skottland!
Eller hos Mike i Montana i USA!

Med tiden blir somliga till nästan-bekanta.
Som Carol i USA (professor på ett universitet och vi har gemensam födelsedag) , Debbie i Skottland och Tanja i Tyskland.

Tanja är alldeles över-sig-lyrisk över till synes vardagliga bilder från Halland och när jag en dag lägger ut en bild på Nelly vid hästhagen, då får jag veta att Tanjas dotter har gjort stora ögon .., ååå, vilken fin hund lilla Nelly är!

Då undrar jag om det möjligen går att få adressen till den lilla madamen som är nio år och det får jag.
Och så skickar jag vykortet med Nelly på framsidan ..., och rara Annika i Kävlinge, hon som har vuxit upp i Hamburg, hjälper mig med översättningen, så där så att man inte skämmer ut sig.

"Liebe Ida ...!" börjar raderna.

Idag kom det här kortet via rymden!
Det visar Ida, 9 år, och kortet på Nelly.

Ni förstår väl hur glad man blir!!
Och idag, jo minsann, har det susat iväg ännu ett kort, nu av Sigge Nilsson.
Till Ida i Waldbröl i Tyskland.

Just det.

10 kommentarer:

Ulrika sa...

Gulledej! :-)

Är det sidan på Fb?

Elisabet. sa...

Ulrika: javisst! En bild per dag, ajabaja, inte mera .., och han som startat det hela har fullt sjå att hålla ordning på alla som är med ,-)

Ulrika sa...

Hahaha! ;-)

Ulrika sa...

Nu har jag också gått med. Har tänkt göra det länge men "jag gör det sen". Men nu så!

Helt otroligt intressant att se människors "boplatser"!

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, jag tycker att det är otroligt intressant!

Ulrika sa...

Samma när man är ute och reser. Att få vara en del av människors vardag är det bästa.

Kattis sa...

:)

mossfolk sa...

Åh så roligt! Det finns en del bra grupper på nätet. Jag är med i en där det visas fotografier på övergivna platser. Ibland med en historia och ibland fritt för egen fantasi. Mycket gamla hus. Ibland ser det ut som om tiden bara har stannat där inne och på andra ställen har omkringliggande växtlighet tagit byggnaderna totalt i besittning. Sånt tycker ju jag är intressant. Också :)

cruella sa...

Du kan konsten att närma dig människor du:)

AP sa...

Och vilken fin hund hon fick på bilden :)