tisdag 3 mars 2015

Hon heter My ....


Igår i kassan.

En liten tös med långa, ljusa flätor (påminner om äldsta dottern i samma ålder) gör sin mamma sällskap och det blir lite småprat.

Jag får veta (någon frågar) hur gammal tösen är.

"Sju år", säger hon.

"Jaha, då går du alltså i ettan ..., vilket ämne tycker du bäst om ...?" frågar jag.

Efter en stunds tvekan säger tösen att läsning, det är det allra bästa.

Då frågar jag vilka böcker hon tycker om?

Tösen funderar och funderar och måttar sedan med fingrarna .., ja, hon visar hur tjocka eller tunna böckerna är som hon läser och jag blir alldeles varm i hjärtat.

Så frågar jag om hon har läst boken om Jaguaren Elmer?
Den med rim?

Nej, det har hon inte, men hon  ä l s k a r   rimböcker!

Böcker skrivna på rim tyckte jag själv omåttligt mycket om (typ Hattstugan som jag läste konstant för mina töser ...) , men boken om Elmer är min favorit - nästan alla kategorier -, såväl bild som text är så helt underbara och ja, jag vet att jag har berättat om det tidigare.

Idag, strax innan två, ska den boken hamna i tösens postlåda.


// Om illustratören Anna Höglund kan man läsa här.

Och om författaren Ulf Stark finns nåt att läsa här.

4 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Du är underbar! En spridare av kultur på så många nivåer!
En rimbok vi läste för barnen om och om igen var "Petter och hans fyra getter"!
Till slut kunde vi deklamera den utantill med pågarna sufflerande från sängen!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: den boken läste mamma för mig som lilltös, jag var alltså liten och sen läste jag den för mina och jag tror nog att nån av dem kan den nästan utantill ,-)
Såååå spännande det var!
Och utför berget ramla trollet, och gick sönder, helt och hållet!
:)
Och första geten hette Vit, den var känd för sin aptit .., och andra geten hette blå, den var starkare än två.

Jag minns nog ordningen fel ,-)

Eva i Tyresö sa...

Den har Maja sett som barnteater och den är fantastisk på Boulevardteatern!

Babsan sa...

Du är för gullig