lördag 7 mars 2015

Slut i rutan ...


Eller i alla fall på tre dagars ljuvlig ledighet.
Och jag tar hundarna på låååång promenad, då ju pv befinner sig i trakten av Sälen och vallar skidor som bäst .., ja, nu ska såväl harry som nelly vara nöjda och ligga och sova gott medan jag arbetar.

Vi tar rundan ner mot havet till.


Ser flera ejderhanar ..., såååå vackra, så vackra!



Och nere i lilla hamnen simmar herr och fru Svan med sin ättelägg, men han är en bit borta.



Den som har god syn, kanske skymtar honom - fjolårsungen - mellan pv:s båt och svanparet,.


Hela tiden hör jag lärkan ....


Går genom hästhagen .., upp mot sommarhusområdet, det som ligger längs kanten av hagen och ner mot havet till. Men här har jag svängt av rakt mot öster ...., och upptäcker en tomt närapå översållad av snöklockor! Som ett litet hav är det!

Det var det här jag saknade under tiden i Malå!
Har man en gång fått smak på det här med en långsam vår med vitsippor och vintergäck .., ja, då kanske man alltid när en längtan tillbaka till just detta. I alla fall var det vad som hände mig.
Fem år i Kungsängen utanför Stockholm satte spår i hjärtat.


Någon gång ska jag köpa mig en riktigt bra kamera med objektiv som fångar närbilder bättre.
Så länge får ni ta det som det blir.
Och jag tänker .., vem kom på att dutta dit dom där ljuvliga gröna prickarna?
Visst är dom fina!



Det är nästan ofattbart så vackert det är!

Innan vi svänger in på grusvägen mellan åkrarna, blir det en lång promenad längs kustvägen.
Vi möter nog ett tjugotal bilar .., det slår mig att nästan alla är vita och dom som är svarta, dom håller inte ut lika mycket. Underligt. Man borde verkligen forska om just detta.

Sista biten - på grusvägen -, får Nelly springa lös igen och nu tar hon täten .., vet att vi snart är hemma och väl inne i huset letar jag genast fram starka Alvedon .., anar att det kan bli ont i knäet innan passet är tillända.

En trevlig lördagkväll önskar jag er alla!







2 kommentarer:

mossfolk sa...

Det är inte så klokt så härligt vårigt ni har!
I påsk ska vi åka ner till Malmö. Då hoppas jag att magnolian blommar :)

Anonym sa...

SÅÅ fint! Här har det börjat tina - vatten på isen, halare än nånsin - men vi har 12 nykläckta kycklingar!

"Långt borta och nära"