torsdag 7 december 2017

Fler röster om Finland ....



Bert i Luleå säger: Jag tänker på ett land nära mig. Landet som jag tyckte var lite exotiskt när vi åkte dit på utflykt när jag var barn.

Jag tänker också på svärmor, som var född i Turtola och flydde till Sverige i ofärdstider.

Nu ser jag ett land som kommit långt och ligger i framkant på många områden. Design, skola, turism. Jag har de senaste tio åren tillbringat en vintervecka i någon av deras välrenommerade skidorter. Fantastiska ställen, där svenska diton kan "hälsa hem".

Helsinki är trevligare än Stockholm.

Ja - Så har jag ju förstås 10 universitetspoäng i det finska språket.
😎

Och Eva på Frösön .... Tove Jansson är den första jag tänker på, alla muminfigurer som ligger mig varmt om hjärtat. Jag åkte buss från Vasa ner genom Finland några mellandagar för många år sedan. Vi skulle till St Peterburg. Det var kallt, mycket snö och ganska deppig känsla när man åkte genom byar på landsbygden. Vi sov över i Tammerfors. Jag har aldrig varit där på sommaren, säkert något helt annat då.

//Elisabet tillägger: tyget på bilden heter Tiara och är designat av formgivaren Erja Hirvi för Marimekko. 

Inga kommentarer: