söndag 3 december 2017

Om Kalle, paketen och kören ...


Igår var det arbete från två till kvart över åtta och det var inte långt ifrån att jag ramlade baklänges vid åsynen av alla jättepaket som inte stod på någon hylla (där var det proppat!), utan på golvet bakom kassan (den här bilden från lagret är från tidigare i veckan).
Vilken lycka när en kund säger ..."men det där paketet längst ner, där till vänster, det är nog mitt!" och så visar det sig att jo, så är det verkligen.
Att i en stor trave börja sortera och leta efter små, små adresslappar, är inte alldeles enkelt.

Det var Kalle och jag som hade eftermiddagspasset.
Han är väl tjugo kanske; bästa kompis med Hampus som nu läser i Lund och det är väl vad Kalle också tänker sig att göra till hösten.
Oj, så snabb och effektiv han är!

Vi delade upp passet mellan oss och det fungerade bra.
Han sorterade alla kartonger i brödfrysen (det hade kommit två lastpallar och det var stört omöjligt att ens ta sig in i frysrummet!), slängde tjugo tomma kartonger (!!) och allt resulterade i en fantastisk ordning och reda där inne!
Tala om kvällens hjälte!

Kom hem vid halv nio .., då hade jag svängt förbi friherrinnan med fågelfrön och hennes V75-andel (nej, ingen vinst den här gången) och sen blev det inte så mycket mera.


Men bra fart nu på morgonen.
I den stora röda stekgrytan puttrar högrev i bitar (morötter, potatis, palsternacka och lök ska få komma i senare), pv hamrar och har sig i det inglasade uterummet (som är mer än inglasat, det är bara skjutdörrar-sidan som är närapå helt glasad) och själv ska jag renbädda och dammsuga i sängkammaren.


Det första adventsljuset tändes vid frukosten, men jag har lite svårt med själva adventsstämningen.
Pv däremot ska ju sjunga med Nicolaikören i stora kyrkan i Halmstad i eftermiddag, så där blir det nog mer av den varan.
Känslan, alltså.
Längst uppe i mitten bland herrarna står herr pensionatsvärden.

En trevlig första advent till er alla, ni som tittar in här!



Jag frågade en gång pv vilken sång han tyckte bäst om, så här i jultider?
Det blev den här.
Mäktig att sjunga .., jag tror att dom står på läktaren och sjunger .., fast det här är en helt annan kör.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag hoppas Friherrinnan fick sig något annat till livs också. Inte bara fågelfrön.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nja, jag tycker nog att 7 hg solrosfrön är lagom till middag ,-)