tisdag 19 september 2023

 Film nr 2.

 Nej, det blev ingen hemma-filmstudio igår som det var tänkt, det blev idag i stället. 

Jag följer Halmstad Filmstudios program, om än inte kronologiskt och dagens film var denna. 

Det här var verkligen en annorlunda film. Regissör och manusförfattare är Charlotte Wells, född i Morningside, Edinburgh 1987. 

I filmens inledning är det en mängd fragment bara av bilder och har man - som undertecknad - ögonmigrän ibland, då synen på ena ögat liksom hackas sönder .., då blev det aningen knepigt att titta. 

Nå, det ordnade sig. 

Filmen handlar om den unga flickan Sophie, 11 år, som åker på en charterresa till Turkiet, tillsammans med sin pappa. 

Föräldrarna är skilda och det här är liksom hennes minnesbilder (som vuxen) från den här resan och deras förhållande till varandra. 

Jag har otroligt svårt att titta på filmer där föräldrar super och har sig och tänkte ett tag att .., är det så det ska bli, då vet jag inte ...? Så blev det inte. Det blev så mycket av allt möjligt.

Här berättar Charlotte Wells själv om vad hon tänkte om filmen.

Irländaren Paul Mescal som  spelar pappa till Sophie, kände jag igen från tv-serien "Normala människor", där han - enligt mitt sätt att se det - var helt suverän. Det var han även här.


Den unga flickan spelas av Frankie Corio (född 2010) och hon gör det med den äran!

Här en trailer till filmen.

Av mig får den en fyra i betyg. Nej, den blir inte oförglömlig för mig, men bra ändå.  

 

På den här biografen serveras 11-kaffe i mellanakten, det vill säga, när det känns skönt med en paus. 

Ett nyöppnat paket Arvid Nordquists Gran Dia och - inte att förglömma - pv:s hembakta kärleksmums, aka "Snoddas". 

Godare kaffebröd är svårt att uppbringa, särskilt när kakan är bara till hälften upptinad.

Att pv fortfarande håller på med insamlande av spillvirke, kanske ni anar. Jodå, snart är vedboden fylld och i bananlådor finns ved till familjen i Bunkeflo som har kamin i vardagsrummet. 

Det tar liksom aldrig slut, det där samlandet.

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Den mannen är verkligen en hållbar man! Tänk om fler gjorde så!

Sen den där kakan. Kan bara ana så god den kan vara!

Elisabet. sa...

Turtlan: Pv är nog den mest idoge människa jag någonsin har träffat. I alla fall när det gäller VED ,-).