onsdag 18 oktober 2023

Mitt i veckan .... 


 

Vandrar bland bokstäver från flera år tillbaka. 

Tio, till exempel. 

Det var då jag hade en kund i kassan som skulle hämta ut ett paket och detta visade sig komma från Polen och jag föll pladask för alla vackra frimärken och frågade om jag fick en bild.

Jo, inga problem. 

Det var i oktober och så passande med höstmotiv!

Kunden - som var en kvinna - rev till och med sönder emballaget, så kunde jag ta bilden när jag hade tid.




Det torde ha varit ett stort, eller i alla fall ganska tungt paket, ty där vimlade det av frimärken av olika valör!


Från mamma i Bolivia kom par-avinbrev mest varje vecka. 

Påven fick också följa med. 

Mest troligt hade han kanske varit på besök i Sydamerika.





Och för tio år sedan, då skrev vi helt vanliga brev - min syster i Australien och jag själv -. Fågeln är en Lovely Wren och den har ju stjärten nästan på liknande sätt som gärdsmygen (jo, dom tillhör samma släkte!) och jag tycker att den sjunger nästan likadant. Så här. 

Graverade frimärken .., jo, men nog var det väl någonting alldeles extra med dem? 

Som här, illustration av Gunnar Brusewitz och gravörens namn är Martin Mörck.

Om denne man kan man läsa här-. Hur intressant som helst är det! Martin Mörck  föddes i Göteborg 1955 och  följande kan man ta del av på Wikipedia: "Mörck has had more than 600 engravings issued as postage stamps,[2] primarily engraved for the postal services of the Nordic countries, but also for the postal services of FranceMonacoCanadaGreenlandLatvia and others."

Tänk, vad lite man vet!

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Ibland kan till och med svenska frimärken vara fina. Numera, alltså.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Men inte minst tidigare, tycker jag! (Frånsett kungamärkena, dom var ju tämligen trista).

Gunnel sa...

Sveriges fulaste frimärken handlade om deckare. Frimärken med blod och knivar vill man inte gärna sätta på brev till ett födelsedagsbarn.

Elisabet. sa...

Gunnel: oj, dessa har jag helt missat och det kanske var lika så gott det ,-).