måndag 29 januari 2024

Dagens fönster ... 


I landet Uppland: 

På torsdagen blir det besök hos äldsta dottern som hyr en slags stallskötarbostad hos Stig H Johansson (inte långt från Upplands Väsby) och där är hästar i hagarna och sååå mycket ute-på-landet-känsla. 

Och vi är där och Pv och dotterns  pappa hjälper till att montera två byråer .., det är många känslor i svang och tre hundar (Charlie, Steven och Harry) ligger ihopkurade på en stor, svart skinnsoffa och vi bjuds på kaffe och dotterns hembakade bullar, dom som inte är av denna världen.

Ett annorlunda liv tar sin början. 

Ytterligare några dagar senare arbetar hon sitt näst sista pass på Danderyds akutmottagning och får av underbar arbetskamrat - med ursprung från Algeriet - såååå fina presenter och på instagram skriver denna sjuksköterska:! ”Du e gåvan från ovan min pärla!" och från en f.d. kollega på KS kommer nästa kommentar: "Men åh, va fint, dom älskar dig lika mycket som vi gör, välkommen tillbaka till Civa, ingen är gladare än vi!" och jag tänker - som så många gånger tidigare - på vad snällord kan betyda.

Det är vad jag tänker.

7 kommentarer:

bettan sa...

Stallskötarbostad låter spännande. Innebär det att äldsta dottern ska sköta hästar och inte längre människor?
Om det är så imponeras jag alltid över dem som vågar prova nytt, förändra och följa drömmar.
Jag själv är så förändringsobenägen. En del drömmar har jag förverkligat men sen infinner sig en trygghet som jag är rädd att förlora.
De gånger jag varit "våghalsig" har icke slutat så bra och fått konsekvenser över tid.
Jamen ibland överraskar jag mig själv och begriper inte hur denna kommentar kunde bli så utsvävningar? Bäst jag slutar.
Hur som haver önskar jag din äldsta lycka till med det nya.
Och jag tänker som mamma, att de snälla orden om din dotter värmer ditt hjärta.

Elisabet. sa...

bettan: nej, hon återvänder till Karolinska, men detta blev boende "så länge", tills allt är uppklarat. Hon älskar ju jobbet, men är god vän med husägarens dotter och det var hon som tipsade om lägenheten, men det är tillfälligt.

Elisabet. sa...

Bettan: läser din kommentar igen och tänker att du är dig lik .., och älskar din utsvävning! Sluta aldrig!

WalkaboutSweden sa...

L i v e t. . .
💔😔

Elisabet. sa...

WalkaboutSweden: Precis. Vet att du förstår.

bettan sa...

Du är snäll Elisabet, men jag tror bestämt en av mina diagnoser är "associations-tourette"....

Elisabet. sa...

bettan: då är vi två. Fråga mina f.d. arbetskamrater på Ica Supermarket i Ystad. Dom hade svårt att hänga med ,-).