fredag 12 april 2024

Dag 3 i Vilnius ...

Nu ska jag  berätta om den här dagen, den bästa dagen i Vilnius.

Under våra senaste resor har vi helt och hållet missat att besöka kyrkogårdar och det är ju nästan det bästa jag vet!

"Bästa ..?"

Ja, jag tycker att det är så rofyllt att vandra bland gravstenar vilka vittnar om människors livsöden, må så vara att oftast blir det ju endast deras antal år på jorden som man får ta del av. Men .., ändå.

Redan innan vi kom hit hade jag ett hopp om att nu, skulle vi inte glömma bort kyrkogårdarna!

Och  så - halleluja för nätet - fick vi tips om den här kyrkogården, belägen höööögt uppe på en kulle och med utsikt över en å kanske - vid namn Vilna - ett biflöde till floden Neris.

Hjälp, så fint här var!

Kyrkogården visade sig vara polsk/katolsk och med gravstenar nästan helt övervuxna av naturen och där var vinda, rostiga och sneda kors och marken översållad av till synes utblommad scilla. På många av gravarna kunde vi se var plastblommorna från marknaden hamnat.

På somliga gravstenar fanns ännu gamla bilder av den döde kvar. På andra var själva fotografiet utplockat.

Innan vi kom till kyrkogården hade vi gått i flera kilometer och innan vi tog oss an den ALLRA sista biten - en sååå lång uppförsbacke som aldrig tycktes ta slut - tog vi paus utanför en hårsalong och drack kaffe och tog en god kaka från frukosten i morse.
Tänk, att mera behövdes inte .., så fick man (jag) nya krafter.

Efter att sedan ha vandrat omkring på kyrkogården skulle vi så ta oss in till stan igen. (Kyrkogården ligger i ett område som heter Uzupis och är som en egen republilk här i Vilnius .., vi tänkte på danska Christiania).

Från själva kyrkogården löpte en våldsamt brant stig ner mot vattnet och det var med nöd och näppe jag klarade mig från att dråsa iväg i väldig fart.

Att gå uppför under lång tid och därefter försöka spjärna emot när det bär iväg utför, det är ett rent elände med knäproteser, i alla fall för mig.

Men sååå ljuvligt att ändå ha fixat det.
Fortsatte promenaden längs vattnet .., pv såg träd fällda av bävrar och vi hörde småfåglar kvittra och på andra sidan vattnet - fina, förmodligen nybyggda hyreshuskomplex, men inte höga.

Så här, som på bilden här ovanför mina utmattade  ben t.ex.

Fortsatte så promenerandet och såg trappor som såg ut att gå rakt upp till himlen och  jag sade till pv att "nej, jag gör det bara inte!"

Vid en park där det tydligen brukar vara marknad, slog vi oss ned och vilade en stund. Så skönt!

När orken återvänt (pv har ork så det räcker till allt, jag har det  i n t e  och det känns pinsamt, men så är det), lämnade vi stolarna och knatade iväg igen.

Hoppade på en lokalbuss med okänd destination .., åkte med i någon halvtimmes tid, över floden Neris .., och tog en annan buss tillbaka. Alltid lika intresssant att se hur det ser ut. Ruffigt. Ganska likt Belgrad 1986.

Sist av allt blev det ett besök på den georgiska restaurangen Chačapuri, nära järnvägsstationen. Igår åt vi här i närheten, på lokal restaurang, och ägaren fick rekommendera något typiskt för trakten - det blev potatisbullar med gravad lax i små bitar -. Jag kan säga att våra rårakor hemma är godare.

Nu, på Chačapuri, valde vi dumplings i den godaste buljong jag någonsin smakat och jag tänkte att dumplings ..., det är ju egentligen nästan bara som en tunnare sorts klimp med innehåll ..., men mycket godare!

Som huvudrätt tog vi två olika varianter med kött, tillsammans med ljuvliga grönsaker - grönkål, granatäppelkärnor, valnötter med mera  - ja, det var en höjdare.

Vi tog alltså två huvudrätter och delade dem mellan oss. Det här var den ena. Jättemört kött!

I lokalen satt två grupper med ungdomar i 20-årsåldern kanske. Den ena bestod av enbart asiater, den andra av ..., ja, kanske georgier? Lägg därtill hög musik och vi hade sååå svårt att höra vad kvinnan som tog upp beställningen sade.

Kom sedan hem .., däckade totalt. Har så ont i mitt vänstra knä som jag knappt kan böja, men det är väl efter nerförsbranten .., det är betydligt tyngre att gå nerför med knän som har som pinnar inuti sig. Nåja, lite ormsalva på det onda, så ska det väl bli bra.