torsdag 11 april 2024

Torsdagkväll i Vilnius ...


En slags summering av dagen. 

Då blev det besök på en marknad inte långt ifrån järnvägsstationen och det var uppför mest hela vägen dit. 

Aldrig någonsin har jag sett så många olika sorters plastblommor som här i Vilnius!! Då menar jag på marknaden. 

Måhända säljs dessa färggranna blomster för att sättas ut på kyrkogårdar?











Precis som i Lettland/Riga kunde man se olika grönsaksinläggningar på marknaderna, eller burkar med syrade grönsaker.
Bakom stånden står oftaste äldre damer med blonderat hår och jag kan säga att ingen tycks finna något nöje med sitt arbete. Inte ett leende så långt ögat kunde se.


Ett besök i Vilnius stora katedral hann vi även med. Jättestor, men inte prålig, vilket föll mig i smaken. 
Så slog vi oss ned och lyssnade till lite orgelmusik .., och pv drömde nog om att få stå där framme med Kammarkören och sjunga något tjusigt. 

Här formligen vimlar av kyrkor! 

Och helt otroligt rent på gator och torg är det .., knappt att man sett ett enda skräp! Jo, en plastmugg på en grön plätt .., men inga cigarettfimpar .., inget slängt papper!

Nu är klockan snart sju på kvällen och vi tittar på svenska nyheter och tänker att nu har väl våldet ändå slagit alla rekord - jag tänker på pappan som sköts så kallblodigt inför ögonen på sin son -.

Over and out.

4 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Angående våldet...
SUCK och åter SUCK!

💖

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: Så gräsligt hemskt, så man tror knappt sina ögon!

annannan sa...

Kyrkorna i Vilnius är ett fenomen i sig själv. Jag besökte Sankta Annas och Sankt Bernhards kyrkor och blev fundersam över i hur pass dåligt skick de var. Sedan tänkte jag på att det nog är konsekvensen av hur illa de for under sovjettiden. Enligt min guidebok till kyrkorna i Vilnius stänged sovjetregeringen hälften av stadens kyrkor, och alla kyrkor i centrum. Planen för katedralen var att göra den till bilverkstad. Det blev lyckligtvis inte så och den blev i stället konstmuseum.

Man förstår ju vilken djup avsky mot ockupationsmakten som lokalbefolkningen måste ha känt, när deras kulturella preferenser visades så liten respekt.

Anonym sa...

Annannan: ja, det där om tanken på att göra den bilverkstad läste vi också om! Hur vansinnigt som helst! / Elisabet