måndag 26 augusti 2024

Dagens fönster ...

Här var det många fönster att putsa, vill jag lova! Nio stycken, frånsett de tre smårutorna i porten! Huset finns i Juthbacka i Nykarleby i finska  Österbotten. 

Längsgående virke och en stege - kanske i trä - som någon kanske glömt att ta ner? 

Men vilket underligt hus ändå .., dessa "kolonner" stämmer inte alls in i bilden, tänker jag. Måhända bodde någon högt uppsatt person i Juthbacka just där? Eller var det en skola ...?

Söker på nätet och finner detta.

Hur som helst, tack ellem för att du hade största håven med dig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken intressant historia! Tack för att du alltid länkar!
Stella i Italien

Elisabet. sa...

Tack själv, Stella!

Anonym sa...

Zacharias Topelius barndomshem och nu kulturhus - så fint. Och ett vackert hus förstås. Om Topelius vet jag inte så mycket men han har skrivit texten till den vackraste julsång jag vet: Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt. Det har kommit och kommer så mycket fin litteratur från svenskspråkiga Finland. annannan

Anonym sa...

Tack för att du kollat upp det, det har aldrig jag gjort. Där finns även en nyare hotelldelen med restaurang. Vi har bott där flera gånger. ellem