torsdag 10 oktober 2024

En torsdag i oktober ...

Igår såg det ut så här .., ett så fint ljus via vardagsrumsfönstret. Regnstänk på rutan, men eftermiddagssol.

Idag hällregn. 

Tänker på människor i Florida och vad som kan vänta dem; det känns som om Domedagen är på ingång, eller rättare sagt, det är väl vad jag skulle känna om bodde i Tampa, Florida.

Till morgonens tv-nyheter pratar vi om mejlet som kom till oss alla här i området .., ett mejl där vi fick veta att någon placerat euromynt vid ytterdörrar i området. 

Högst troligt är det väl för att kolla om det är riskfritt att göra inbrott. Ligger myntet kvar .., ingen hemma. 

På facebook läser jag om oroliga villaägare i såväl Harplinge som Steninge. En skåpbil parkerar länge på olika gårdsinfarter och backar raskt ut när ägaren eller grannen visar sig. Senare på kvällen tar pv en promenad runt här på vår del av världen. Inga mynt syns till. Allt är lugnt.  

Inspirerad av förra söndagens konsert bestämde jag mig för att ta tag i den biten .., att oftare söka mig till det som gör en lycklig. Eller i alla fall .., nånting som förgyller tillvaron, särskilt när det nu blir mörkt och dagarna känns korta. På Instagram upptäcker jag en annons om julkonsert med Halmstad Brass (söndag 15:e december) och då slår jag till, köper två biljetter och säger till pv att den ena får han som julklapp av mig. 

Och kan man tänka sig .., fredagen den 20:e december är det "Sjung in julen" i Nicolai-kyrkan, två föreställningar, kl. 16.00 och kl. 18.30. Det ska jag också skriva in i kalendern! Tyvärr vet jag inte vem som tagit bilderna, men det får väl ändå räknas som reklam detta och då kanske man blir förlåten. (Sjung julens sånger och psalmer tillsammans med S:t Nikolai Vocalis och Halmstad Brass. Madeleine Barringer, sångsolist. Anders Wilhelmsson, orgel. Dirigenter Mikael Johansson, Eva Aronson och Per Henrik Johansson.)

Som om nu inte detta vore tillräckligt, så har den äldsta berättat att hon - den 1:a december - bjuder oss på julkonsert i Malå kyrka och då är det detta som gäller

Förvånades storligen över hur mycket som erbjuds av samlingar med musik, just i Malå! Den enda onsdagen vi är hemma, då i december, finns det något som heter Onsdagssången. Halv elva. Jo, men det kan jag också tänka mig att gå på! Det ska nog bli bra det här och sen är det jul med allt vad det innebär och vips, har vi svingat oss in i januari och det nya året! 

Förlåt ..:? Hörde jag någon som nämnde detta att leva i nuet? Ja, just ja! Det hade jag nästan glömt!

Inga kommentarer: