tisdag 18 november 2008

Christina och Stefan ...



Av alla fönster som jag har fått under årens lopp, har nog det här varit ett av de allra mest sinnliga, jo, det tycker jag nog.

Hon som tog bilden har skickat massor med såna här ljuuuuvliga och fantasieggande fönsterbilder och tänk .., nu har den madamen inte enbart en egen hemsida, utan även en blogg!

Spännande!!

Här finns hon nu.

I ett annat liv skrev jag kåserier i hemtidningen Norra Västerbotten.

Där skrev också Stefan Holmberg och nu har han en egen .., tja, hemsida .., och där man kan klicka i vänsterspalten och välja lite från det dukade bordet .., t.ex så finns där ett "dialektlexikon" och där kan man bland annat läsa följande:

(Texten på hans sida är otroligt pyttig, i alla fall för mig ..., men jag kanske håller på att förlora synen ...?)

En "garvtacktjikk" = ett beskäftigt, tvärsäkert barn. -
Jag har egentligen aldrig hört någon annan än min mamma använda detta ord. Svårt att förstå hur hon konstruerat det, om det nu var hennes eget.
En "garv tacka" skulle möjligen kunna vara ett bräkande äldre får, och då blir väl "tjikk" det fårets lamm. Synd att jag inte frågade mamma medan hon levde!

"Rattåt" = någonting är lätt att få tag på, komma åt, nära till hands, att det ligger "rätt till".



Såja.

Det var lite nytt från bloggvärlden det.

6 kommentarer:

Jom Manilat sa...

På mitt hemlands tungomål betyder garv (uttalas gärv) vuxen. Kanske ordet betyder något i stil med lillgammal.

Anonym sa...

När du är inne på Stefans sida så ska du hålla ine Ctrl-knappen och sedan trycka några gånger på +knappen så blir texten större. Glöm inte att minska med -knappen sen innan du går tillbaks. Annars blir nästa sida du går in på fel

Elisabet. sa...

jom: ja, man kan ju undra var du kommer ifrån ..-))

carina: ååå, tack! Inte en aning hade jag om den saken! Ska genast testa.

Turtlan sa...

Det rummet och den sängen skulle jag gärna vilja vakna i!
Sinnligt utan tvekan!

Nyfiken på var det rummet finns!
Utomlands?

Elisabet. sa...

Turtlegirl: visst ser det härligt ute ...? Man hör ju fågelkvittret och fraset från gardinen som fladdrar lite i vinden ...?

Elisabet. sa...

Ps. I Frankrike, tror jag det var. Ds.