söndag 16 november 2008

Insikt ... nr 113.



Tänk, om vi människor lade vår energi på sånt som verkligen är väsentligt här i livet.

Tänk om vi skulle kritisera mindre och uppmuntra mera!

Livet är kort.

Mycket, mycket kortare än man tror.

Nyss var jag trettiofem, nu har jag sex år kvar till sextio!

Sextio!!

När min pappa var sextio, tyckte jag att han var lastgammal, ja, stod med ena benet i graven!
(Det gjorde han nästan .., han hade då bara sex år kvar att leva, men jag minns att han berättade hur mycket yngre han kände sig inombords och så, när han såg sin spegelbild, ja, då mötte hans blick en gammal gubbe!).

Nej, jag känner mig inte som tjugo, inte som trettio, nej, det är mera så att alla åldrar tumlar omkring inne i det som är ens personlighet.

Och så tittar jag på det här programmet och då inser jag verkligen att det gäller att leva fullt ut.

Eller mera: att inte ta för givet.

Att Ta Vara På sådant som man tycker är viktigt.

(Att köpa sig en Milanokaka, till exempel ,-)

Ungefär så.


Och ni glömmer väl inte att titta in hos den här bloggerskan.
Hon vet vad allt handlar om.
Tror jag.

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Du har så rätt. Ute på min promenadväg träffade jag idag en dam som jag enbart träffar och pratar med där - och vi pratar alltid om viktiga saker. I dag enades vi om att bara det där att få gå i solen med en känsla av att livet rinner lugnt, är mer värt än mycket annat som kostar pengar.

Elisabet. sa...

bloggblad: när vi på 80-talet hade bilat från Malå till södra Spanien och så på hemvägen tog bil-paus på toppen av en sanddyn nära Skagen .., vi hade wienerbröd och kall mjölk som "förning" .,. då tänkte jag att det ofta verkligen är så att det lilla kan vara precis lika betydelsefullt som det som man tror är så Stort och Märkvärdigt.

Jag minns också en kväll i december hos en av våra döttrar som då bodde i Malmö.
Hon bjöd oss, sin moster och kusin och kusinbarnet, på glöggkväll.

Det var som den allra trevligaste Nobelmiddag för mig ..-)

Eller när äldsta dottern följde med på segelturen tillsammans med pv i somras.

Sånt.

Till synes småsaker, men som etsar sig fast i minnet.

(Ja, eller Fritidsbaren med lurvig Bloggblad och hans hustru ..-)

Lena sa...

Visst är det så. Det finns någon slags outtalad norm för vad som är RÄTT och RIKTIGT, som begränsar livet alldeles för mycket. Det finns så många bör /ska/ får INTE i livet numera. Det kan man säkert till viss del vända, när man kommer till insikt.

Elisabet. sa...

panter: p r e c i s! (det är mitt vanligaste ord och jag blir galen på hur ofta jag använder det .., men nu struntar jag i det!)

Lena sa...

P r e c i s är bättre än e x a k t

;)

Elisabet. sa...

panter: exakt ..-))

Anonym sa...

Hei
Tror jeg har skrevet det her før,men ett av mine leveregler er å leve i nuet.Stundom hög mysfaktorPrøver å skrive på svorsk...
Hold ut dine siste arb.dager nå -)
KLEM
-B-

Evas blogg sa...

Jag tror att man inser det mer och mer, ju längre upp i åren vi kommer. Eller kanske inte, beror nog på vem man är. Idag kände jag så när jag och M gick i skogen ute vid stugan. Nysnö på marken. Lugnt och skönt. Sedan hem till stan och drack kaffe och åt upp gårdagens chokladtårta. Det var en fin dag, precis lagom, inget stort, men ändå....

Elisabet. sa...

min norska vän: ja, jag är duktig på att LÄNGTA .., och då lever man kanske inte så mycket i nuet, men .., jo, det tycker jag nog att jag gör ändå.
Pensionatsvärden masserade mina trötta fötter igår.
Det var Att Leva i Nuet.
Stor lycka ..-)

eva: .., men jag tror också att det har lite med ålder att göra.
Stigande ålder.
För .., ju äldre man blir, desto mer medveten blir man ju ändå om att tiden krymper. När man är 25 tycks livet oändligt.
Nu vet man att det kan ta slut så fort och kanske blir man då mera rädd om den tid man har?

Så känner jag det själv.

Visionary soul sa...

Helt rätt... på Ulf Lundellska skulle man säga "gå ut och var glad, din jävel", och det är kanske att ta i lite, beroende på hur ens liv ser ut... men jag tror att det är RÄTT och RIKTIGT att vara glad för det lilla såväl som det stora - och att hellre lyfta fram det positiva än det negativa, hos andra... jag tycker t ex att DU är så BRA som skriver om just det här! :) (Och om en massa andra saker som gör andra människor glada!)

Elisabet. sa...

eva: ja, du hade ju redan skrivit det, ser jag ..-)) (Om ålder).

Visionary: haha ..! Tack och sov gott!

S o F sa...

Ja den där serien skapar verkligen tankar och känslor i kroppen. Nästan som en explosion i mitt inre.

Just nu har jag också en explosion inuti, men av irritation, så nu sitter jag här och lugnar ner mig framför datorn. ;)

Och om jag tänker på "Himlen kan vänta" också, så inser jag nu snabbt vilka småsaker jag är irriterad på.

Kram!

Anonym sa...

De där stunderna som verkligen betyder något, kommer ofta helt oväntat och oplanerat. Man har som mest kul och njutningsfullt när man som minst väntat det.
/Småländsk tjej