måndag 17 november 2008

Ett kvällsfönster ...



.., kommer seglande genom rymden; från Västmanland och stora, mörka skogen .., till Ystad, där det idag är isande kyligt!

Avsändare och bildmakerska är ingen mindre än vännen ellis!

Tack snälla!

Det här är den tolfte arbetsdagen på raken.

En dag återstår, sedan väntar en l e d i g dag!

Tänk, att det har gått så bra, så bra!

Och jag hade ett sådant ..., annorlunda möte med en kund idag.

Så här var det.

För två år sedan, lite drygt, skrev jag på min gamla blogg om ett besök på Gamla Kyrkogården här i stan.

Jag tog bilder av gravstenar som grep tag i hjärtat lite extra och det var särskilt en av dem, som verkligen satte avtryck .., en gravsten tillhörande en ung kvinna och på gravstensplattan stod det ..."Sjö täm ...." och det fick mig att le och att grunna över kvinnans öde.

Och jag googlade och Tobias i Finland som kommenterade hos mig sökte också, men ingenstans hittade vi något om denna för oss helt okända Malin, jo, från advokatsamfundet som torrt och livlöst berättade om kollegan Malin som inte längre fanns.



Men för övrigt: intet.

Tills i förrgår, då jag får en kommentar av denna Malins mamma som visar sig bo i Ystad.

Hon har, på dotterns dödsdag, sökt på hennes namn och hamnar av en slump (Ödet, säger mamman ...) på just det inlägget där bilden på gravstenen finns.

Och så skriver mamman till mig .., ett varmt brev där hon berättar om dottern, vars liv blev så kort och dramatiskt.

Idag på affären kommer en kvinna fram till mig och tar i hand.

Det är Malins mamma.

Snart ska vi få veta vad som hände Malin Gråberg.

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Näe, jag blir alldeles rörd...

Elisabet. sa...

bloggblad: jag kan lova dig, att det blev jag med!

Inkan© sa...

Detta är absolut meningen!
Och det känns varmt och rörande in i hjärtat.

Evas blogg sa...

Så¨otroligt, vilket sammanträffande!

Anonym sa...

Gripande, tänk hur människor och deras livsöden korsar vår egen väg... Blir alldeles rörd

Anonym sa...

Allt har en mening =) Så vackert!

Anonym sa...

Världen är mindre än man tror...
/Småländsk tjej

Det Mörka Hotet sa...

Vackert och fint skrivet - ännu en gång, tack!


(Det tog ett tag innan jag förstod vad "Sjö täm" står för... )