tisdag 28 april 2009

Sånt som smittar ...


På stranden på Råå, i Helsingborg.
Böjer man sig ner, kan man hitta vad som helst.
En tappad fjäder, t.ex.
Bloggmadamen tog bilden.

Det blir en bra dag på jobbet.

Medan jag gör i ordning kassorna och fyller på tobak, tidningar och bärkassar, hör jag Malin och Maria kvitterprata och skratta borta vid frukten.

Lass efter lass med frukt och grönsaker drar dom in och diskarna fylls upp och jag hör deras glada surr mest hela tiden och jag blir så glad själv.

Inutivarm.

Deras glädje smittar.

Precis så är det, ja, Malin och Maria blir till mentala doppvärmare den här morgonen.

Och vid tjugo i nio äter vi frukost .., det är Magnus, Lasse, Maria, Malin, chefen och jag själv och efterhand kommer också Karina, Rickard och Anna.

Anna kommer från Östergötland och är, förutom bloggmadamen, den enda som inte pratar skånska.

Ja, och så chefen förstås.

Han kommer från Gotland och säger "mi" i stället för "mig".

Nu är klockan fyra på eftermiddagen och jag ska cykla till Åhléns och tvärsvänga in på gruppboendet där mamma tillbringade hela sju år .., och när klockan är åtta minuter över sex tar jag tåget till Malmö och byter där till Öresundståg och anländer, hopefully, till Halmstad vid nio.

Hem igen på torsdagmorgon.

Fram till midsommar, då min semester börjar, har jag nu förärat den rara Malin varannan torsdag från mitt schema, vilket innebär att jag den veckan blir ledig två dagar på raken.

Det känns ungefär som att ha vunnit högsta vinsten.

Minst.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mental doppvärmare. Det uttrycket gillar jag skarpt. Måste försöka använda lite då o då, det är ju helt enkelt lysande.

PV

reneesfotoblogg sa...

Råå minner mig om en herr Frisk som hade en liten verkstad där och som nog var stuckatör.
Han gjorde en vacker dubbeldörr till mig, blåmålad, med mitt namn på ena dörren och husbondens på den andra också årtalet 1996 över. Allt i gips och ca 25 cm hög.
Några år senare fick jag veta att Frisk blivit allvarligt sjuk och gått bort.
mvh R

Love, literature and gardening sa...

Jag ska berätta om nåt annat som smittat - jag klippte igår av min tandkrämstub helt enligt dina spara-anvisningar och SE! Där var ju massor av tandkräm kvar!

Elisabet. sa...

PV: ,-)

reneesfotoblogg: Råå är sååå vackert ., eller kanske inte vackert på det viset .., men så genuint, på nåt vis.
Där badade jag nästan alltid, under åren med helsingborgaren.

Love, literature ..: Se där! Om nu tandkrämsindustrin gör miljardförluster vid nästa årsbokslut, får dom väl skylla på mig ..-)

missis p sa...

haha.du e för go..vilken kollega du e. du e verkligen en som bryr sig.
Men du har missat en som inte heller pratar skånska.......Den rara Malin......e ju inte här ifrån..smile
ha nu ett par sköna fridagar...
kram på dig

Evas blogg sa...

Tvärsvänga - det ordet gillar jag! Har ju bott några år i Västerbotten och jag älskade just alla ord med tvär först. Så tydligt, då är det snabbt som gäller.

Evas blogg sa...

Och i Råå lärde jag mig simma.

Elisabet. sa...

Eva: haha .. ja, men det är sant .., det säger allt!

Tvärhälsapå ..

Tvärgåut ...

Tvärfarabara ..