fredag 1 maj 2009

Upphittat ...



Rar ung kvinna i 35-årsåldern kanske, håller i lappen och jag frågar om hon kan tänka sig ...?

Det kan hon.

Det visar sig att kvinnan är uppvuxen utanför Vasa i Finland.

Tänk er nu "tjungande finska".

"Jo, jag kommer från Österbotten och jag förmodar att du har dina rötter i Västerbotten .., på andra sidan Kvarken ...?" säger hon leende.

Det känns som nån slags samhörighet.

Kvinnan visar sig heta Christina och är Vattuman.



"Ska du ha inköpslistan ...?" frågar hemtjänstdamen som är i min ålder.

"Åååå, ängel!" säger jag.

Lappen är skriven av en kvinna från Hälsingland, men ystadbo sedan många år tillbaka.



"Tjena Bettan ..., jobbar du alltid .., eller har du sovit här i natt ..?" frågar Sven.

Han är så glad och lycklig, för nu har dottern kommit hem på besök.

I vanliga fall bor hon utanför Björneborg i södra Finland, närmare bestämt i Pori, dit hon flyttade när Kärleken med stort K slog till.

Nu har hon lärt sig finska och har två små pojkar; det är väl dom ska få mumsa på chipsen som morfar har skrivit upp på listan?

Inga kommentarer: