torsdag 21 maj 2009

Dag 2 av 5 ....

Vaknar vid fyratiden av den allra mest ljuvliga fågelsångskonsert.

Alldeles stilla ligger jag och bara l y s s n a r.

Jag tänker på herr och fru Stare som i år har sina småttingar under den översta tegelpannan, men på andra sidan av taket, mot havet till och jag undrar just om det är samma familj som bodde här i fjol ...?

Och jag tänker på familjen Pilfink som har hyrt liten etta längst nere till höger, just ovanför altanen.

När vi gör natt (efter en härlig kväll med grillat och gott vin och mycket skratt ...), ligger Pelle på soffan i det rum där ellis huserar.

På morgonen får vi veta att han minsann har skuttat upp i sängen och kurat där, intill henne, precis hela natten.

Det kanske är därför hon är lite sömndrucken när klockan är sju och PV redan är i full färd med att baka valnötsbröd?

Och jag kollar mail och ser att det drar ihop sig nu.

Från Västergötland meddelar Mian sin ankomsttid på lördag och Gunnar från Jämtland kommer idag ... och åååå, vad det ska bli roligt!

Livet känns så oändligt rikt.

13 kommentarer:

Evas blogg sa...

Nog känner jag ett litet sug allt, att ha fått vara med er dessa dagar. En annan gång får det bli. Nu önskar jag er jättefina och trevliga dagar! Kram från Jämtland

Elisabet. sa...

Men Eva ..., vi ska minsann lyfta glaset och ta med er alla frånvarande i en tanke eller flera!

maria i oslo sa...

God Morgon.
Det låter som drömplatsen att vara på=)
Ha en riktigt fin långhelg!
Kram från oslo

Elisabet. sa...

maria i oslo: det är det också ..-)
Stor kram till schlager-norge!

Mian sa...

God morgon på er.
Full aktivitet ser jag!
Jag försöker titta på Ellis blogg, men det funkar inte.
Nyfiken....

Nu far jag till torpet och spanar efter de svart-vita flugsnapparna. De har byggt i tysthet när inte jag varit där under veckan och i går kikade Jan försiktigt i holken och då fanns det redan 2 ägg på plats. De börjar inte ruva förrän alla äggen är lagda.
Be den händige PV att snickra en holk till GRÅ flugsnappare! Kika på min blogg under denna etikett hur den lilla öppna holken skall se ut, de är inte så kräsna på exakta mått. Ibland nöjer de sig med en balkonglåda eller ampel. Det borde inte vara för sent att få hyresgäster i en sådan holk (de anländer sent). Jättetrevliga fåglar att ha i trädgården.

Elisabet. sa...

Mian: när vi fikade ute nyss, då sa jag att ..."ni vet väl att Mian kan mycket om fåglar .., vi kanske skulle ta med kikaren och gå en sväng längs havet med henne ..., så får hon vara oss behjälpliga .-)"

annannan sa...

Jag är också med i andanom!

S o F sa...

Önskar er alla en riktigt fin tillsammansHelg där nere i Skåneland (eller är det kanske i Halland, jo så är det väl för ni är ju hos pv nu...).

Jag tar för givet att det blir en toppenträff!

Många varma hälsningar till er allihopa.

PS. Hur många blir ni? DS.

Linda sa...

Hur längesedan är det den här helgen förslogs egentligen?
Nu är den här i alla fall och det ska bli jättemysigt!

Bloggblad sa...

Så bra att ni skålar för frånvarande bloggare! Jag hade länge en tanke på att ge mig iväg - men sen kom jag ihåg att jag inte SKA köra ihop en massa grejer när jag har deadline och skolavslutning...

Och så fick jag veta att det blev körresa till VÄRMLAND. Går inte att avstå. Dessutom är det lite enklare att bli bussad överallt - mat och logi fixat och betalt... inte behöva tänka, bara hålla framförvarande i svansen och hänga med.

Jag ser fram emot rapporter!

Tankevågor sa...

Jag kommer att tänka på er och hoppas på en skål jag med!

Cecilia N sa...

Tenta veckan efter bloggträffar ungefär ett halvt land bort är inte hanterbart.

Men ni är med mig och jag hoppas att jag är med er i tankarna.

Elisabet. sa...

londongirl och cecilia n: ni är med ni också .., vi ska allt komma ihåg er!