fredag 22 maj 2009

Fredag ...



Och full fart på på pensionatet.

I ugnen två tårtbottnar av maräng, modell jättestora.

Två andra bottnar är redan färdiga.

Det ska bli Dajmtårtor till kaffet på bloggfesten.

På arbetsbänken tronar broccoli, skinka, ädelost, riven ost och deg till två pajbottnar .., till den som inte kan äta pv:s goda räkgryta.

Pensionatsvärden travar ved och är som vanligt energisk som ett kärnkraftverk.

Jag pratar om lotteri till festen.

"Åååå, det här kan vi ha ... och det här, som vinster!" hojtar jag.

Och så har vi druckit kaffe och ätit mackor och herr Jämte tog ryggsäcken och drog sig ner mot havet.

"Jo, jag ska gå längs havet tillbaka till vandrarhemmet .., få se ., när skulle vi äta middag ...? Jaha, vid sextiden .. ja, men det blir bra ...", säger han leende.

Att ha ett låtsaspensionat är hur trivsamt som helst.

Så är det.

8 kommentarer:

Mian sa...

Åh lotteri - så kul!
Jag har åtminsteone ett litet pris jag kan ta med.

ab sa...

*suck* Jag ville jag vore - där!

Elisabet. sa...

Mian: haha .., jag antar vad det kan röra sig om ..-)

ab: vet du .., det här är nog första gången i mitt liv jag ordnar en "fest" där jag inte är ett dugg nervös .., kanske för att man tycker att man känner varandra redan .., och det gör man ju på ett sätt.
Nästa gång är du här!

Linda sa...

Vet du, jag blir alldeles varm i magen. Låt helgen bli som en lång semester. Det är så mycket värme...
Kramar till er alla så länge!

*P* sa...

Det är som en liten saga!

Ha det nu riktigt trevligt!

Anonym sa...

Tror f-n att du inte e nervös, han pv gör ju allt ha ha

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, det ska bli hur kul som helst! Har nyss lämnat av Gunnar och PV:s mamma, som varit här och ätit middag.

Elisabet. sa...

Till Anonym: det här med att vara nervös har inget att göra med att göra saker; det är helt andra grejer jag menar.