tisdag 19 maj 2009

Den gamla bilden ...



Från mitt kusinbarn Lotha kommer en bild på självaste släkten.

På min mammas farfar och farmor och alla barnen.

Pojken som står längst till vänster, framför en kvinna i vit blus .., precis så såg jag ut i tioårsåldern, fast lite längre hår!

Malåbor som läser kanske vet vem Anna-Lena Lundström är, mamma till Bosse och Lasse (Bosse spelade hockey, om jag inte minns fel ...) och det är hennes pappa som står längst uppe till vänster.)

Och min egen morfar står som nummer två från höger i översta raden.

Tack du nderbara Lotha!!!!!

(Tolv eller tretton syskon var dom .., och min mamma berättade om en otrolig släktsammanhållning.)

7 kommentarer:

Ingela sa...

Hördu Elisabet, båda grabbarna spelade hockey, riktiga trotjänare i MIF båda två. Lars gick under namnet Turbolasse så du förstår vad som var hans starkaste sida.

Elisabet. sa...

Ingela: ja, se där .., det där med att ha bråttom ligger verkligen i generna ..-)

Inkan© sa...

Underbart foto. Kärlek i kvadrat.
Så många barn en del fick - tänka sig vilket jobb att fostra och försörja. Jag blir så rörd av gamla foton- Håller just nu på att kopiera av gamla. Kanske landar några på bloggen min.

Men det får vänta tills längre fram- snart sitter jag på tåget söderöver. Havet!

Anita sa...

Vad hette din farmor och farfar, Elisabet..?

Elisabet. sa...

Inkan: jag satt länge igårkväll och lät blicken vila på bilden .., och var så rörd och fylld av känslor.

Jag tittade länge, länge, länge på min farfars fars händer .., så stora och trygga coh småflickorna som håller sina händer i "pappas trygga".

Smulan: Farfar hette Anders Fredrik Nilsson och farmor Anna Elisabet, tror jag absolut. Jag TROR att hon var född i Järvträsk, men dom bodde i Kalvträsk.

Anita sa...

Kanske har du något födelseår också på din farmor och farfar...?

Jag kan tyvärr inte hitta dem i 1890 års folkräkning...

Allt gott, Smulan

Elisabet. sa...

Smulan: .-) Nej, men jag kan försöka att skaffa. Pappa var tretton år, tror jag,när hans mamma eller pappa dog .., och han var född 1910. Men jag ska kolla. Har en kusin i snart åttioårsåldern, och han vet nog.