fredag 22 maj 2009

Morgonsurr ...



"Hur tänker ni er siffror .., jag menar .., ser ni dom i färg eller ...?" frågar jag pensionatsvärden och västmanländskan ..., det är vid frukosten.

Själv tycker jag inte om udda siffror, men fjorton och fyra och tjugotvå .., såna gillar jag.

Siffrorna sju, tre och nio är gulaktiga.

"Näää, vet du vad ...!" utbrister pensionatsvärden smajlande .., "näää, nåt sånt tänker jag aldrig på!

Inte västmanländskan heller, för den delen.

Och vi pratar om hur vi ser året .., linjärt eller cirkulärt.

Sånt.

Och namn ., ibland tänker jag på vilka namn som jag tycker skulle passa människor som jag känner.

"Du är som en Annika ..", säger jag till ellis.

Och jämtlands-gunnar, honom vill jag kalla för Sven-Olof.

"Nä, Sven-Olof, nu får du allt komma och äta frukost!" säger jag och just på pricken då hör vi hur ytterdörren öppnas och där nere står verkligen vår gäst från Jämtland .., han har promenerat från vandrarhemmet och hit och berättar lyriskt om hur ljumma vindarna är mot för hemma vid sjön, då, när fjällvindarna kommer susande.

Igårkväll när vi allsångssjöng "Ovan där" till gitarraccompanjemang från pv .., kom jag att tänka på tro och vi hade just pratat om mygg .., så då skenade tanken iväg alldeles omåttligt.

Apropå mygg .., tror du på Gud, Gunnar ...?" frågade jag.

Och han log med glitterögonen och svarade bums.

Ungefär så har vi det.

Alldeles underbart!

Och nu ska herr jämten och bloggmadamen åka in till Halmstad och titta lite .., jag ska visa honom det vackra biblioteket ..., västmanländskan blir hemma på pensionatet och den evigt flitige herr pv, han ska baka tårtor inför morgondagens äventyr.

Tänk .., snart är flocken samlad.

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Aldrig tänk siffror som i färger men jämna siffror är mina favoriter. Väljer alltid det för där är jag skrockfull på mitt sätt.

Men året ser jag som en klocka, fast min årsklocka är spegelvänd jämfört med en "vanlig" klocka.

Tex så är Maj månad klockan 7, december är någonstans mellan kl 1 till 12, januari är kl 11. Knäppt va?
Ingen aning varför jag tänker så?

Lite "rubbad" i tidsuppfattningen kanske *L*

Turtlan

Mian sa...

Men så kul, jag ser året precis som du Turtlegirl! - jag trodde jag var ensam om detta.
Funkar jättebra att se året så där!

Turtlan sa...

Mian: Så skönt få veta att jag inte är ensam vara bakvänd ;-))

Har vi något mer som är lika. Menar bakvända saker?

Turtlan

Love, literature and gardening sa...

Tydligen "ser" man världen på detta sätt som barn men sen glömmer man bort det. Utom vissa av oss. För mig har t ex veckodagarna olika färger. Måndagen är brun och lördagen gul t ex.

Cecilia N sa...

Mitt år börjar "kl 6" och går medurs. Så min sommar är högst upp.

Färgerna på siffrorna varierar.