fredag 9 oktober 2009

Insikt nr 159 ..

Enda fördelen med att inte arbeta, är att man har tillgång till UR.

Så jag sitter i soffan-utan-namn och tittar på ett tv-program som handlar om Senegal, i Afrika.

Det är inte klokt så okunnig jag har varit!

Senegal kan lätt som en plätt producera sina egna grönsaker .., ris, lök och tomater och annat.

Men .., tack vare eller på grund av att EU subventionerar jordbruksvaror i Europa, blir dessa billigare att köpa för en man eller kvinna i Senegal.

På den lokala marknaden finns endast tomater från Holland.

Lök från Holland.

Ris från Thailand.

Havet är tömt på fisk .., det sköter europeiska fiskare om som kommer med sina trålar och effektivt dammsuger på det som finns kvar.

Och i soffan-utan-namn sitter jag och bara gapar över världens orättvisor.

Världen

SVT 1 kl. 9.30

EU:s handelspolitik - en orättvis affär.
Fiskerinäringen är ett exempel på hur den afrikanska fattigdomen är kopplad till EU.
Europeiska fiskeföretag köper EU-subventionerade licenser för att få tillgång till vattnen kring Afrikas kuster.
Förutom att Afrikas egna fiskare inte kan konkurrera med priserna, får de se sina vatten tömmas på en av kontinentens huvudfödor.

11 kommentarer:

Rexxie sa...

Tyvärr så är det precis så EU's jordbrukspolitik fungerar, och det är tråkigt att inte fler inser det!

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, det äf hemskt. Och jag skäms över hur okunnig jag har varit om den saken.

annannan sa...

Det där är jätteviktigt att undervisa om, förstås. Liksom många andra felaktigheter i världen.

Det man också skulle behöva undervisa om men tyvärr inte gör är vad man gör med den kunskapen.

Det är jätteviktigt och jättebra att barn får lära sig i skolan att vara rädda om naturen och dela med sig till andra och vara rättvisa.

Men vad göra med den kunskapen när man blir vuxen och sitter i möten där det i mångt och mycket handlar om att se till att de som redan är med i klubben får det de vill ha?

Jag lyssnade på gamla sommarprogram från förra året härom kvällen, Annika Söder som jobbar för FAO i Rom och Jens Lapidus, advokaten och deckarförfattaren. Den senare sa ungefär så här att man vill bli jurist för att man vill skipa rättvisa men under utbildningen glömmer de flesta bort det till den grad att när de är utexaminerade vill alla slåss om platserna på de stora affärsjuridikbyråerna där man har flotta kostymer och handlar med stora pengar. Där det i huvudsak handlar just om att de som är med i klubben ska få vad de vill ha.

När man är mycket stark måste man vara mycket snäll, är det inte så Bamse säger? Kommer Fredrik Reinfeldt ihåg det, tror ni? Berättar han det för Nicholas Sarkozy? För de franska bönderna?

Elisabet. sa...

annannan: ibland, som idag, förstår jag precis hur min mamma tänkte.
"Okej, jag gör nånting som jag själv kan påverka .., utifrån min horisont .." och det gjorde hon.
Och gör många andra.

Det här programmet i tv gjorde mig alldeles ..., rasande.

Så orättvist det är.

Inte är det underligt att människor från Afrika trängs i små pyttebåtar och ramlar överbord eller kräks så dom torkar ut och dör på resans gång.

Och när man väl kommer fram till Det Nya Landet, där man vill skapa sig den framtid som hägrar som en diamant i skyn .., då vill ingen ha en.

Och ja, jag tror att det är precis som du (eller herr Lapidus) sa.

I många fall.

Just efteråt var det ett program om att åldras.

En man i 80-årsåldern visade stolt upp sin kropp .., titta vilka vader .., hur muskulösa dom är ..,, och en kvinna som var 78 påminde alla om hur viktigt det var att inte förfalla .., man skulle klä sig snyggt och hålla sig fräsch och inte bli gammal.

Jag satt där i soffan och tittade och tänkte .., ja, gud, vilken kontrast till människorna som knappt kunde försörja sig.

Vem bryr sig där om hur muskulösa vaderna är?

Eller om blusen matchar dom ärtgröna byxorna.

Elisabet. sa...

Och Eva på Frösön: en eloge till dig som ägnade dig åt Rättvis Handel!

Rexxie sa...

Annanannanananann (jag vet aldrig riktigt när jag skall stoppa):

Det är Astrid Lindgren som har sagt Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll om Pippi i bilderboken Känner du Pippi Långstrump? som kom ut 1947.

Bamse verkar dock ha snott lite av Astrid som t.ex Bättre vara snäll än stark från 1973 eller Äsch! Det spelar väl ingen roll hur stark man är! Det viktigaste är att man är snäll! från 1980. Sedan kan man ju alltid diskutera huruvida det är förenligt med Bamses moral- och etikvärderingar att låna citat på det sättet, men det kan vi ta någon annan gång.

Själv trodde jag att det var någon AD'are på Alvedons PR-byrå som hittat på det, men så är det alltså inte...

Rexxie sa...

...och appropå programmet om att se ung ut:

Har ni sett vad oförskämt ung Dorit Bolander ser ut?

http://www.gt.se/nyheter/1.1735990/82-aring-inlast-pa-toalett-i-4-dygn

82 år?! Hon ser inte en dag äldre ut än 65...

Inre exil sa...

Det var just det programmet jag hade i åtanke när jag skrev min artikel om Herta Müller igår. Jag blev inte bara rasande, jag blev också väldigt ledsen, för det var en så stark påminnelse om det totalt meningslösa och patetiska som vi här försöker oss på. Vad är det för mening att samla in pengar till nödhjälp, när vi får veta att lastbilarna med säd slår undan den lokala, tidigare starka, jordbruksnäringen i Burkina Faso. Mannen därifrån sa något tankeväckande: "Varför låter ni oss inte vara ifred och odla vårt land?". Billiga tomater och lökar, subventionsproducerade i Holland, slog ur det lokala jordbruket i Senegal. Man tar sig för pannan. Vad håller vi på med, samtidigt som vi tror på högtidstalen om "avkolonisering". Är inte detta klassisk kolonialpolitik minus "den vite mannens börda"? Nu behöver inte européerna vara där, och få malaria, utan kan via de olika bidragssystemen i EU fortsätta sitt värv - på distans. Motbjudande är det. Och så blev jag lite glad att du sett och berörts av detta. Kände mig oerhört ensam och tom den natten, efter programmet, och hade svårt att läsa min bok.
God helg! Thomas

Elisabet. sa...

Rexxie: bra att vi har dig som lill-magister .-) Ska genast kolla badrums-damen. Å, jag tycker så mycket om dig!

Thomas Nydal: ja, jag måste säga att jag blev nästan kräksjuk när jag såg programmet .., kanske mest över hur illa vi behandlar andra människor och precis som du säger .., det är som värsta kolonialfasonerna.

Jag skäms.
Men jag skäms OCKSÅ över min brist på kunskap.

Varför har jag inte kollat upp sånt här tidigare?

I affären där jag arbetar, där säljer vi mängder med holländska tomater. Vi också. Närproducerade tomater från Österlen har det nog inte alldeles enkelt.

Nej, all heder åt dom som gjorde det här programmet!

Det är sånt här SVT är bra på, ja, nu var det ju inte därifrån det kom, men bara att visa det.

Trevlig helg till dig själv, herr Nydal!

Elisabet. sa...

Rexxie igen: nu har jag kollat. Det var det värsta. Jag hade förväntat mig en gammal tant med käpp .-))

Se där. Man får börja dansa och hålla sig i trim, så där som hon med dom ärtgröna byxorna .-)

Dvs: om det nu är så viktigt att Se Ung Ut. Och det är det inte för mig. Egentligen.

Rexxie sa...

Vilken tur att du gillar när jag kommer och besserwissrar...

Det stora problemet är ju att om vi slutar köpa exempelvis holländska tomater så kommer överskotten från Holland att bli ännu större, och därmed kommer vi (läs EU) att dumpa priserna ännu mer i Senegal eller var det nu är; så även om vi vill göra något slags medborgarmarkering så kommer inte det att hjälpa.

Trots det så bör vi försöka köpa närproducerat och framför allt säsongsorienterat. Senhöst och vinter mer rotfrukt och så vidare... SvD har en spalt som heter "I säsong" som går igenom vad som är i säsong med tillhörande recept. Rekommenderas!

http://www.svd.se/mathalsa/isasong/