lördag 10 oktober 2009

From over there ...



Från Carita Lundmark, klasskamrat till en av mina döttrar (det är det absolut bästa med bloggandet .., alla bilder och kommentarer som kommer susande genom rymden och förgyller ens tillvaro!) jo, från Carita kommer den här filuriga bilden av en bytta med lite smått och gott i, såna som vi har på Ica Supermarket i Ystad också.

Bilden är tagen i USA och Carita skriver att här kan jag öva mig på deras plu-varianter.

Tack snälla, rara! säger jag.

Och får nog sätta igång att öva på våra egna nummer.

4061 - isbergssallad
4806 - skånska tomater
4664 - kvistvarianten från Holland
4597 - gurka
2885 - småfrallor - åtta för tio kronor -
2859 - wienerbröd, munkar och kanelsnäckor
7500 - en back läsk
7700 - Athena vatten, stora flaskor i storpack
7701 - Athena Citron, stora i storpack
7708 - Athena vatten, 50 cl:s flaskor sexpack
1361 - lösviktsgodis
1222 - nötter osv, hälsovaritanten i lösvikt
1388 - hel bal toalettpapper
4389 - apelsiner
4450 - clementiner
3171 - fänkål

Jodå.

Ett hundratal till som fattas .. men det ska nog gå vägen.

3 kommentarer:

Vonkis sa...

En kompis till mig som jobba i mataffär går och jämför PLU-nummer när hon är i andra mataffärer. Vad är det med dessa PLU-nummer?

Monet sa...

Oj, jag hajade tilll när jag såg din olivbild. Jättefin och PLU är säkert spännande men för mig blev den symbol för de svarta oliver en snäll granndam gav oss häromdagen.

Vi åt av dessa godsaker, mums, till middagen och drabbades ett par timmar senare av elakartad magvärk och andra symptom som inte var så kul. Maken är OK, jag dricker fortfarande te och äter rostat bröd enbart.

Men berätta om PLU, jag vill också gärna veta vad det är för koder?

Elisabet. sa...

Vonkis: ,-)
Ja, säg det du. Man blir nästan som besatt av dem.

Monet: jo, men i stället för att slå in kilopriset eller styckpriset, har man ett nummer för varje frukt/grönsak och så lägger man dem på vågen som är mellan kassörskan och kassaapparaten, som ju numera är en liten dator.

Det går jättefort och kassörskan behöver aldrig hålla reda på olika priser; det sköter avd.ansvarig om.

Vi bara knappar in numret och väger.

Himla praktiskt.

Ica (och säkert andra butiker också) har gemensamma nummer, så jag skulle kunna sätta mig i vilken icabutik som helst i landet och det skulle fungera.

Fast det gör det väl kanske inte, så där hundraprocentigt.

Men i stora drag så ska det fungera så.

(Ja, man lägger till lite egna nummer också ...)