tisdag 6 oktober 2009

Sjukresa eller nåt sånt ...


När jag letar en bild, hittar jag den här och blir så glad.
Det är ju min mormor, Anna Fransiska Elisabet längst nere till höger.
Till vänster om henne sitter systern Gerda.
Och hatten var han tvungen att ta av sig, mannen längst till höger.
Jo, den ligger nere vid stolsbenet.
Hur länge som helst kan jag bli sittande och titta på såna små detaljer!


Vid sextiden tar jag tåget till Malmö och sedan byte till ett väldigt försenat Öresundståg norrut.

Till landet Halland.

Där är mer än fullt och jag får byta plats, då två pratglada män från Göteborg kliver på och visar sig ha sittplatsbiljett - det har nästan ingen av de vana resenärerna, ty vi vet att i Lund kliver första omgången av .., det är alla studenterna, sedan ny sväng i Landskrona och efter Helsingborg är det som regel gott om plats i tåget - och vem vill betala extra för säker sittplats den korta biten?

Bakom mig sitter en kvinna i min ålder och hennes barnbarn, kanske ..?

Kvinnan är på gränsen till berusad och nyss hemkommen från Spanien och stackars tonåriga flickan i hennes sällskap skäms så det är inte sant.

Kvinnan pratar HÖGT och har en utpräglad stockholmsdialekt som låter breeeekig och göteborgsherrarna ler lite när damen pratar i sin mobil och låter oss alla ta del av semesteräventyret.

"Ja, all-inclusive är ju himla bra, men jag trodde kanske att man fick fritt med vin också .., men så var det inte .., det var bara maten ...", säger hon puttrigt.

Tio minuter försenade anländer tåget till Halmstad.

I sin röda Volvo sitter pensionatsvärden och väntar .., nu har han fått ont i halsen och är på gränsen till snuvig .., jo, så kan det gå.

Och nu ska här kureras meddelst på-landet-vistelse och jag ha med mig en bok av en av mina favoritförfattare, Peter Robinson .., det ska bli min nattlektyr.

Och med den berömda Tankens Kraft ska här tillfrisknas.

Äjmen.

7 kommentarer:

Bert sa...

Sååå spännande!

;)

Bert sa...

Alltså - min kommentar kan fortsättningsvis gälla. Men det konstiga var att när jag lade in den, så fanns inte tillstymmelse till text i inlägget. Inte ens en rubrik. Därav min ironiska kommentar.

Men nu plötsligt finns ju en text att kommentera. Se min förra kommentar!

(Det fanns förresten två textlösa "inlägg" när jag kommenterade. Märkligt!)

Bert sa...

Nu, när jag tittar ligger det ett tomt inlägg här nedanför.

Gör du "torrsim" innan du publicerar?

bettankax sa...

Förklarar varför jag inte fick kontakt tidigare..;)
God tillfriskning önskas er båda på kurpensionatet. All inclusive? :))

Mian sa...

All-inclusive - det finns på pensionatet som du är på väg till i alla fall. Valnötsbröd, marmelad ... och kärlek!
Snörvla nu på tillsammans och krya på er.

Elisabet. sa...

Till er alla: jo, jag är inte van med pv:s laptop och råkade klicka iväg för fort .-)

Har hostat hela natten och känner mig mer än lovligt mör.

Usch och fy.

Hedgren sa...

Låter som du har de bästa förutsättningar för att vara sjuk!


Om man nu kan säga så...? =0/