lördag 10 oktober 2009

Hos grannen ...

PV:s sommarhusgrannar Göran och "Ecke" (Ecke, som egentligen heter Erik Bengtsson är uppvuxen i Ystad och talar en utpräglad ystadialekt vilket får mig att le igenkännande ..., annars är jag urdålig på att känna igen skånska varianter), ägnar lördageftermiddagen åt att rensa 125 kilo nyfångad sill.

Etthundratjugofem kilo.

"Ecke" är arbetsledare och före detta läraren Göran lyder leende order.

Dom lär ha det dom gör med den där rensningen.

Om man säger så.

(Själv rensar jag sex stora sillar, varav tre nu ligger i ugnen och steks.
Att rensa dem på vanligt vis - flå upp dem med tummen under ryggbenet - var bara att glömma. Sillarna var stora och stenhårda. Jag försökte, så gott det nu gick, att filéea dem.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

beundransvärd ... vilket jobb ... / ela

Elisabet. sa...

ela: välkommen hit .., inte har jag sett ditt namn förut ...?

Jo, viket hästjobb.
Eller silljobb .-)

Oj, vad herrarna har slitet med att rensa sillen nu i eftermiddag.

Mian sa...

Trevlig och instruktiv film (med handling ;))

Elisabet. sa...

Mian: hahahaha .., jaså, du kommer ihåg det! Jominsann, man har väl lärt sig och är man tillsammans med en magister så har man ju inget val .-))))